• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش عوامل میانجی بر راهبردهای همسران در جهت حفظ و ادامه زندگی پس از افشای خیانت: پژوهش کیفی
تعداد صفحات 10
نویسنده آزاده امینی‌ها - کیومرث فرح‌بخش - معصومه اسمعیلی
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 8 شماره 2 پیاپی 53
تاریخ انتشار تابستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 85-76
زبان فارسی
کلید واژه زندگی زناشویی  زوج درمانی  خیانت به همسر  روابط فرازناشویی  تهران  خیانت زناشویی  مطالعه کیفی  پیمان‌شکنی زناشویی  خیانت  خیانت خانوادگی  پیمان زناشویی  زوجین خیانتکار  زوج‌های تهرانی  ادامه زندگی مشترک  راهبردهای همسران  عوامل میانجی  افشای خیانت  
چکیده مقدمه: خیانت زناشویی تأثیر ویرانگری بر ازدواج و افراد دارد؛ و یک مشکل چندوجهی است که باعث مراجعه همسران به زوج درمانی می‌شود. همچنین درک، ارزیابی و درمان آن در دهه گذشته تغییرات چشمگیری داشته است. لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش عوامل میانجی بر راهبردهای همسران در جهت حفظ و ادامه زندگی پس از افشای خیانت انجام شد.
روش‌: روش تحقیق کیفی، از نوع نظریه مبنایی بود. جامعه پژوهش شامل زوج‌های ساکن شهر تهران بود؛ که در زندگی زناشویی آن‌ها خیانت اتفاق افتاده و از زمان افشای آن حداقل 1 سال و حداکثر 6 سال گذشته باشد؛ و در حال حاضر با هم زندگی می کنند. نمونه متشکل از 21 همسر زخم خورده و پیمان شکن بود که به شیوه هدفمند و نظری انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و به‌منظور تحلیل داده ها از کدگذاری نظری و فرایند مقایسه‌ای مداوم با استفاده از مقوله بندی استفاده شد.
یافته‌ها: عدم کنجکاوی درباره جزئیات رابطه فرا زناشویی، خروج فرد سوم از زندگی همسر پیمانشکن، بهره‌گیری از کمک تخصصی، حمایت اجتماعی مناسب، غلبه بر نقش جنسیتی و گذشت زمان به‌عنوان عوامل میانجی بر راهبردهای همسران در جهت حفظ و ادامه زندگی شناسایی شد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد، برآیند این یافته‌ها جهت تسهیل فرایند درمان روابط فرا زناشویی؛ ترمیم رابطه همسران و بازگشت آن‌ها به زندگی زناشویی پس از افشای خیانت کاربرد دارد.

کد مقاله 36676
تعداد بازدید 169

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397