| عنوان | حمایت اجتماعی مرتبط با نقش، تعارضات نقش کار خانواده تحصیل و فرسودگی تحصیلی در زنان |
| تعداد صفحات | 26 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی سال 10 پیاپی 40 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1398 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 182-157 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | حمایت اجتماعی دانشجویان متأهل زنان دانشجو اشتغال مادران مشهد مادر شاغل دانشجویان زن متأهل نیشابور (شهرستان) فرسودگی تحصیلی حمایت اجتماعی مرتبط با نقش تعارضات نقش کار خانواده تحصیل |
| چکیده |
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه ای تعارضات نقش کار-خانواده-تحصیل در رابطه بین حمایت اجتماعی مرتبط با نقش و مؤلفههای فرسودگی تحصیلی بود. طرح این پژوهش، همبستگی بود. تعداد 337 نفر از زنان دانشجوی متأهل، مادر و شاغل که در دانشگاههای شهرهای نیشابور و مشهد مشغول به تحصیل بودند، در سال تحصیلی 97-1396 انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از سیاهه فرسودگی تحصیلی اولدنبرگ (ریسا، زانثوپولوب و تیسائوسیسک، 2015)، مقیاس حمایت اجتماعی مرتبط با نقش (زو و سانگ، 2013) و مقیاس تعارضات نقش کار-خانواده-تحصیل (زو و سانگ، 2013). با استفاده از روش برآورد حداکثر درستنمایی و فرایند خودگردانسازی، نتایج تحلیل مسیر نشان داد که الگوی مفهومی پیشنهادی پژوهش برازش مطلوبی با داده ها دارد. مؤلفههای حمایت اجتماعی مرتبط با نقش تأثیر مستقیم، منفی و معنیدار بر عدممشغولیت داشتند. حمایت از سوی دانشگاه تأثیر مستقیم، منفی و معنیدار بر خستگی داشت. نتایج نشان داد که تعارضات نقش کار-خانواده-تحصیل در رابطه بین حمایت از سوی خانواده و مؤلفههای فرسودگی تحصیلی، نقش واسطهای دارد (05/0 < p). از بین مؤلفههای حمایت اجتماعی مرتبط با نقش، حمایت از سوی خانواده از طریق کاهش سطح تعارضات نقش کار-خانواده-تحصیل، منجر به کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان زن متأهل-مادر-شاغل میشود. |
| کد مقاله | 36627 |
| تعداد بازدید | 250 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...