• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر افسردگی و اضطراب و تاب‌آوری زنان افسرده سرپرست خانوار شهر تهران
تعداد صفحات 0
نویسنده محسن سعیدمنش - لیلی مداینی
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 15
تاریخ انتشار 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه افسردگی  افسردگی زنان  زنان سرپرست خانوار  اضطراب  اضطراب زنان  شناخت درمانی  تهران  ذهن آگاهی  زنان شهر تهران  زنان افسرده  تاب‌آوری  منطقه 1 تهران  درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی  تاب‌آوری زنان  
چکیده هدف: زنان سرپرست ‌خانوار عهده‌دار ادارهٔ مالی خانواده‌اند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد این افراد از نظر روان‌شناختی دچار مشکلات افسردگی و اضطراب بوده و از طرفی نیازمند حفظ و ارتقای تاب‌آوری هستند؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی‌بر ذهن‌آگاهی بر افسردگی و اضطراب و تاب‌آوری زنان سرپرست خانوار شهر تهران است.
روش‌ بررسی: این مطالعه یک پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعهٔ آماری را تمامی زنان سرپرست خانوار مراجعه‌کننده به کمیتهٔ امداد امام‌خمینی منطقهٔ یک شهر تهران تشکیل دادند که از میان آن‌ها با استفاده از نمونه‌گیری در دسترس تعداد ۴۰ زن انتخاب شدند. آزمودنی‌ها پس از انجام پیش‌آزمون به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. مداخله در هشت جلسه برای گروه آزمایش صورت گرفت. آزمودنی‌ها توسط پرسشنامه‌های افسردگی بک (۱۹۶۱) و اضطراب بک (۱۹۹۰) و آزمون تاب‌آوری کونور و دیویدسون (۲۰۰۳) قبل و بعد از مداخله سنجش شدند. داده‌ها به‌طور توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) توسط نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۱ تجزیه‌ و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد میزان اضطراب (۰٫۰۳۲ = p) و افسردگی (۰٫۰۲۸ = p) زنان سرپرست خانوار تحت مداخلهٔ شناخت‌درمانی مبتنی‌ بر ذهن‌ آگاهی به‌طور معناداری کاهش یافت؛ اما این مداخله بر متغیر تاب‌آوری تأثیر معناداری نداشت (۰٫۱۴۷ = p).
نتیجه‌گیری: بر‌ اساس نتایج این پژوهش به درمانگران نشان می‌دهد که می‌توانند برای کاهش اضطراب و افسردگی از شناخت‌درمانی مبتنی‌ بر ‌ذهن‌ آگاهی استفاده کنند.

کد مقاله 36606
تعداد بازدید 122

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397