• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تدوین مدل علی سرزندگی تحصیلی بر اساس جو عاطفی خانواده، محیط یادگیری سازنده‌گرای اجتماعی و درگیری تحصیلی با میانجی‌گری خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه
تعداد صفحات 28
نویسنده جمیله فخاریان - ابوالقاسم یعقوبی - مجید ضرغام حاجبی - حسین محققی
مشخصات نشریه فصلنامه تدریس پژوهی - دانشگاه کردستان سال 7 شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 28-1
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  جو عاطفی خانواده  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  درگیری تحصیلی  دانش‌آموزان دبیرستانی  خودکارآمدی تحصیلی  جو خانواده   سرزندگی تحصیلی  ساوه (شهرستان)  ادراک از محیط یادگیری  جو عاطفی  تدوین مدل علی  محیط یادگیری سازنده‌گرای اجتماعی  
چکیده هدف: هدف این پژوهش، تدوین مدل سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس جو عاطفی خانواده، محیط یادگیری سازنده‌گرای اجتماعی و درگیری تحصیلی با میانجی‌گری خودکارآمدی تحصیلی بود.
روش: روش پژوهش، همبستگی از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر ساوه در سال تحصیلی 99-1398 بود که نمونه‌ای به حجم 347 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه‌های محیط یادگیری سازنده‌گرایی اجتماعی حقایقی و کارشکی (1394)؛ درگیری تحصیلی ریو و تسینگ (2011)؛ جو عاطفی خانواده هیل‌برن (1964)؛ خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز (1999) و سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری (1391) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها، از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته‎ها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد که ادراک از محیط یادگیری سازنده‌گرایی اجتماعی و جو عاطفی خانواده اثر مستقیم بر خودکارآمدی تحصیلی ندارند ( 05/0 p ). نتایج روابط غیرمستقیم نشان داد که فقط درگیری تحصیلی با میانجی‌گری خودکارآمدی بر سرزندگی تحصیلی اثر دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش از اثر مستقیم درگیری تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی و نقش میانجی‌گری خودکارآمدی در رابطه بین درگیری تحصیلی با سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان حمایت می کند و اهمیت متغیرهای میانجی را نشان می‌دهد.

کد مقاله 36379
تعداد بازدید 326

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397