• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تأثیر آموزش صمیمیت غنی شده با آموزه‌های اسلامی بر رضایتمندی و صمیمیت زوجین درون‌گرای شهر یزد
تعداد صفحات 13
نویسنده بتول فرهمند - محمدحسین فلاح یخدانی - سعید وزیری یزدی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 4
تاریخ انتشار زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 60-48
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  رضایت زناشویی زوجین  زنان متأهل  صمیمیت زناشویی  صمیمیت زوجین  یزد (شهرستان)  آموزه‌های اسلامی  درون‌گرایی  زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره  آموزش صمیمیت  زوجین درون‌گرا  
چکیده سابقه و هدف: برخورداری از صمیمیت در میان زوج‌های متأهل از عوامل مهم ایجاد ازدواج‌های پایدار است و اجتناب از برقراری روابط صمیمانه، از عواملی است که موجب شکست در زندگی خانوادگی می‌شود. ازاین‌رو هدف مطالعه‌ی حاضر بررسی تأثیر آموزش صمیمیت غنی‌شده با آموزه‌های اسلامی بر رضایتمندی و صمیمیت زوجین درون‌گرا بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی زنان متأهل مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره و روان‌درمانی شهر یزد بود که از میان آنان نمونه‌یی به تعداد ۳۰ نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه‌ی پنج عامل بزرگ شخصیت نئو، پرسش‌نامه‌ی رضایت زناشویی انریچ و پرسش‌نامه‌ی صميميت زوجين اولیا و همکاران بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش نیز از تحلیل کوواریانس استفاده شد. در این پژوهش همه‌ی موارد اخلاقی رعایت شده است و مؤلفان مقاله هیچ‌گونه تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین میانگین نمرات رضایت زناشویی و تمامی زیرمقیاس‌های آن در مرحله‌ی پس‌آزمون در آزمودنی‌های دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود داشت (۰۵/۰ > P). همچنین، در مرحله‌ی پس‌آزمون نمرات صمیمیت کل و تمامی زیرمقیاس‌های آن در گروه آزمایش بهبود یافته بود و تفاوت دو گروه معنادار بود (۰۵/۰ > P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این پژوهش می‌توان نشان داد که آموزش صمیمیت غنی‌شده با آموزه‌های اسلامی می‌تواند برنامه‌ی درمانی و آموزشی مفید در کاهش مشکلات بین فردی زوجین باشد.

کد مقاله 36372
تعداد بازدید 205

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397