• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان کامیابی و ناکامی در رابطه جنسی: تبیین تجربه زنان ایرانی
تعداد صفحات 13
نویسنده مریم نکولعل‌تک - زهره کشاورز - معصومه سیمبر - علی محمد نظری - احمدرضا باغستانی
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 8 شماره 2 پیاپی 53
تاریخ انتشار تابستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 13-1
زبان فارسی
کلید واژه روابط زناشویی  زن ایرانی  تجربه زنان  روابط جنسی  زنان متأهل  رضایت جنسی  ارگاسم  تهران  کامیابی جنسی  روابط جنسی زوجین  مطالعه کیفی  زنان شهر تهران  ناکامی جنسی  اختلالات ارگاسم  کامیابی  
چکیده مقدمه: ارگاسم یک پدیده فردی است؛ که در هاله اغراق و ایده آل گرایی فیلم‌های جنسی بر مردم و درمانگران مشتبه شده است. این مطالعه به تبیین تجربه زنان ایرانی از رسیدن و نرسیدن به ارگاسم و پیامدهای آن بر رابطه جنسی پرداخته است.
روش‌: این مطالعه کیفی، به روش تحلیل محتوا انجام شد. مصاحبه‌های عمیق فردی با 20 زن متأهل به اشباع داده‌ها منجر شد. نمونه‌گیری به شیوه هدفمند در محیط دو درمانگاه عمومی در شهر تهران انجام گرفت. از شیوه تحلیل محتوای متعارف جهت آنالیز داده‌ها استفاده شد. صحت و استحکام داده‌ها از طریق معیارهای لینکلن و گوبا حاصل گردید.
یافته‌ها: نتایج حاصل از داده‌ها در 3 طبقه، 8 زیر طبقه و 46 کد تبیین شد. احساس کامیابی در دستیابی به ارگاسم، احساس ناکامی در عدم دستیابی به ارگاسم و همیاری همسر، 3 طبقه اصلی در این مطالعه بودند. ارگاسم در افراد منجر به احساس کامیابی می‌شد؛ که با حالات خوشایند رهایی، هیجان یا عشق و پیامدهای مثبتی چون آرامش، صمیمیت، شادابی و سرزندگی همراه بود. فقدان ارگاسم، احساس ناکامی همراه با علائم جسمانی و روانی شامل درد، عصبی بودن، پرخاشگری و پیامدهای منفی چون حسادت به ارگاسم شوهر و پشیمانی از ازدواج را به دنبال داشت.
نتیجه‌گیری: برای پیشگیری و درمان اختلال ارگاسم در زنان، توجه شود که دستیابی زن به ارگاسم ممکن است عمدتاً با حالات خوشایند روانی همراه باشد و تغییرات جسمانی، واضح یا ملموس نباشند، درعین‌حال عدم دستیابی به ارگاسم می‌تواند سبب بروز علائم مبهم جسمی یا روانی شود. آموزش زوج‌ها در جهت گفتگوی جنسی و تعامل و همیاری بیشتر زن و شوهر نقش مؤثری در دستیابی زن به ارگاسم دارد.

کد مقاله 36056
تعداد بازدید 167

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397