| عنوان | اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری مبتنی بر نظریه انتخاب بر کیفیت رابطه مادر پسر |
| تعداد صفحات | 17 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای كاربردی روانشناختی سال 10 شماره 3 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 83-67 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | فرزندپروری کیفیت ارتباط رابطه والد فرزند نظریه انتخاب رابطه مادر کودک آموزش فرزندپروری رابطه مادر پسر برنامه فرزندپروری مبتنی بر نظریه انتخاب |
| چکیده |
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامهی آموزشی فرزندپروری مبتنی بر نظریه انتخاب بر کیفیت رابطه مادر ـ پسر، صورت گرفت. پژوهش در چارچوب یک طرح شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. بدین منظور تعداد 40 نفر از مادران داوطلبی که فرزندانشان پس از نمونهگیری تصادفی خوشهای در آزمون غربالگری شرکت و مشکلات رابطهای با مادران خود را گزارش کرده بودند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش گمارده شدند. کلیه آزمودنیها (فرزندان) قبل و بعد از آموزش از طریق آزمون نگرش فرزند نسبت به مادر در سه مرحله (پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری) ارزیابی شدند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر بیانگر تغییر نمرات گروه آزمایش از پیشآزمون به پسآزمون و آزمون پیگیری است. به نحوی که آموزش فرزندپروری مبتنی بر نظریه انتخاب باعث بهبود رابطه مادر ـ پسر شده است. این تحقیق نشان داد که میانگین اندازه اثر 7 جلسه آموزش 2 ساعته برنامه فرزندپروری انتخاب بر بهبود کیفیت رابطه مادرـ پسر به میزان 6/24 درصد بوده است. |
| کد مقاله | 36049 |
| تعداد بازدید | 421 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...