• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی خانواده درمانی کارکردی بر رفتار‌های تکانشی و مهارت اجتماعی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه بیش فعالی
تعداد صفحات 0
نویسنده محسن سعیدمنش - فرنگیس دمهری - محمدعلی جعفری ندوشن
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 15
تاریخ انتشار 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه یزد (شهرستان)  اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  خانواده‌ درمانی  مهارت‌های اجتماعی  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  رفتارهای تکانشی  خانواده درمانی کارکردی  مهارت‌های اجتماعی فرزندان  
چکیده زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی از اختلال‌‌های عصبی‌رشدی بوده که از سال‌‌های اولیهٔ رشد ظاهر می‌شود. رفتار‌های تکانشی و ضعف در مهارت اجتماعی از ویژگی‌‌های کودکان مبتلا به این اختلال است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی خانواده‌درمانی کارکردی بر رفتار‌های تکانشی و مهارت اجتماعی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی صورت گرفت.
روش‌بررسی: طرح پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون‌پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعهٔ آماری را تمامی خانواده‌‌های مراجعه‌کننده به مراکز مشاورهٔ شهر یزد، در سال ۱۳۹۶ تشکیل دادند که پس از انجام مصاحبهٔ تشخیصی، فرزندشان تشخیص اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی را دریافت کرد. سپس از بین آنان ۳۰ خانواده به‌روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شده و به‌طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای گروه آزمایش به‌مدت نُه جلسهٔ دوساعته، برنامهٔ خانواده‌درمانی کارکردی اجرا شد؛ اما در گروه کنترل هیچ مداخله‌ای صورت نگرفت. ابزار‌های پژوهش شامل پرسشنامهٔ SNAP (سواسون، ۱۹۸۰) و پرسشنامهٔ مهارت اجتماعی (ماتسون، ۱۹۸۳) بود. داده‌ها در سطح توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۱ تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد خانواده‌درمانی کارکردی باعث کاهش رفتار‌های تکانشی (۰٫۰۰۱ > p) و همچنین بهبود مهارت اجتماعی (۰٫۰۰۱ > p) می‌شود.
نتیجه‌گیری: با‌توجه به یافته‌‌های پژوهش، استفاده از خانواده‌درمانی کارکردی به‌منظور کاهش رفتار تکانشی و افزایش مهارت اجتماعی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی به متخصصان در این زمینه توصیه می‌شود.

کد مقاله 35965
تعداد بازدید 135

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397