• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت خود بر مؤلفه‌های حرمت خود نوجوانان دارای رفتار خودارضایی وسواسی
تعداد صفحات 0
نویسنده آزاده چوب فروش زاده - محسن سعیدمنش - ابوالفضل گلیمی
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 15
تاریخ انتشار 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه خودارضایی  نوجوانان  حرمت خود  کاشان (شهرستان)  شفقت خود  درمان متمرکز بر شفقت (CFT)  خودارضایی وسواسی  درمان مبتنی بر شفقت خود  
چکیده زمینه و هدف: خود‌ارضایی نوعی تحریک مکانیکی در دستگاه تناسلی است؛ به‌نحوی‌که فرد عمداً با خود کاری می‌کند که به تخلیهٔ هیجان منجر شود. خودارضایی وسواسی در فرد، حس گریز از اجتماع را پدید می‌آورد که بر اثر افراط و تکرار در او ریشه‌دارتر خواهد شد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی‌ بر شفقت خود بر حرمت خود نوجوانان دارای رفتار خودارضایی وسواسی بود.
روش‌ بررسی: طرح پژوهش حاضر از جمله طرح‌های نیمه‌تجربی با گروه آزمایش و بدون گروه کنترل بود. جامعهٔ پژوهش را تمامی نوجوانان شهرستان کاشان تشکیل دادند که از بین آن‌ها ۱۰ نفر از نوجوانان دارای خودارضایی وسواسی، به‌روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری نمرهٔ حرمت خود، پرسشنامهٔ حرمت خود کوپر اسمیت (۱۹۵۴) به‌کار رفت. داده‌های حاصل از پژوهش با نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۲ تجزیه‌‌وتحلیل شدند. شاخص‌های آماری شامل میانگین و انحراف استاندارد و آزمون تی‌وابسته، برای بررسی تفاوت میانگین‌های پیش‌آزمون با پس‌آزمون استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد درمان مبتنی‌ بر شفقت خود باعث افزایش حرمت خود کلی و حرمت خود اجتماعی و حرمت خود تحصیلی در نوجوانان دارای رفتار خودارضایی شده است (۰٫۰۰۱ > p).
نتیجه‌گیری: باتوجه به یافته‌های این پژوهش استفاده از درمان مبتنی‌بر شفقت خود جهت افزایش حرمت خود در نوجوانان با رفتار خودارضایی وسواسی توصیه می‌شود.

کد مقاله 35964
تعداد بازدید 122

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397