• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر سرمایه روان‌شناختی و مسئولیت‌پذیری نوجوانان طلاق
تعداد صفحات 10
نویسنده عباس صادقیان - محمدکاظم فخری - رمضان حسن زاده
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 1
تاریخ انتشار زمستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 37-28
زبان فارسی
کلید واژه مسئولیت‌پذیری  واقعیت درمانی  واقعیت درمانی گروهی  سرمایه روانشناختی  طلاق  ساری (شهرستان)  دانش‌آموزان دوم دبیرستان  نوجوانان دبیرستانی  مسئولیت‌پذیری نوجوانان  نوجوانان طلاق  
چکیده زمینه و هدف: رشد طلاق در سال­های اخیر جمعیت نوجوانان طلاق را افزایش داده و مشکلات و مسائل حاصل از طلاق در این دوره حساس رشدی می­تواند به شدت بر سرمایه روان­شناختی و مسئولیت­ پذیری تأثیرگذار باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر سرمایه روان­شناختی و مسئولیت­ پذیری نوجوانان طلاق تحت حضانت مادر بود.
روش و مواد: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش­ آزمون- پس­ آزمون با گروه گواه بود. ﺟﺎمعه ﺁﻣﺎﺭﻯ این ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ کلیه نوجوانان طلاق ﺗﺤﺖ ﺣﻀﺎﻧﺖ ﻣﺎﺩﺭ و مشغول به تحصیل در مدارس متوسطه دوم شهر ساری در سال تحصیلی 97-1396 بودند که نمونه­ ای به تعداد 60 نفر از طریق نمونه­ گیری خوشه­ ای چند مرحله­ ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش در هشت جلسه واقعیت درمانی گروهی شرکت نمودند در حالی که گروه گواه، آموزشی در آن دوره دریافت نکردند. به منظور سنجش متغیرهای وابسته از پرسشنامه­ های سرمایه روان­ شناختی و مسئولیت­ پذیری استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و نرم افزار SPSS-22 استفاده شد.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن شرکت­ کنندگان گروه آزمایش (6/5) 8/16 و گروه گواه، (1/6) 2/17 سال بود. میانگین (انحراف معیار) سرمایه­ روان­شناختی گروه آزمایش در پیش­ آزمون (3/4) 6/24 بود که در پس­ آزمون به (2/3) 9/29 افزایش یافت (01/0 > P) اما میانگین (انحراف معیار) گروه گواه در پیش آزمون (7/3) 25 بود که در پس­ آزمون به (8/2) 2/24 رسید که از نظر آماری معنادار نبود. همچنین میانگین (انحراف معیار) مسئولیت­ پذیری گروه آزمایش در پیش­ آزمون (9/19) 4/83 بود که در پس­ آزمون به (2/21) 9/98 افزایش یافت (01/0 > P) اما میانگین (انحراف معیار) گروه گواه در پیش آزمون (20) 5/84 بود که در پس­ آزمون به (3/19) 8/84 رسید که از نظر آماری معنادار نبود. مؤلفه خوش­ بینی از متغیر سرمایه روان­شناختی، و مؤلفه قانون­مندی از متغیر مسئولیت­ پذیری، بیشترین تأثیر را از واقعیت درمانی داشته­ اند.
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که آموزش واقعیت درمانی گروهی منجر به بهبود سرمایه روان­شناختی و افزایش مسئولیت پذیری در نوجوانان طلاق شد.

کد مقاله 35953
تعداد بازدید 259

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397