• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهزیستی روان‌شناختی و عملکرد جنسی زنان با سابقه ناباروری
تعداد صفحات 0
نویسنده منیره حسن‌زاده - بهمن اکبری گوابری - عباس  ابوالقاسمی
مشخصات نشریه دوماهنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 4
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 259-250
زبان فارسی
کلید واژه زنان نابارور  عملکرد جنسی زنان  ناباروری زنان  بهزیستی روان‌شناختی  عملکرد جنسی  ناباروری  رشت (شهرستان)  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  بهزیستی روان‌شناختی زنان  
چکیده مقدمه: زنان مبتلا به ناباروری با مشکلات اساسی روان­شناختی و جنسی مواجه هستند؛ لذا هدف از انجام پژوهش حاضر، اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر بهزیستی روان­شناختی و عملکرد جنسی زنان با سابقه ناباروری بود.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است. تعداد 30 نفر از زنان نابارور مراجعه کننده به کلینیک ناباروری مهر در شهر رشت در 6 ماهه دوم سال 1396 با روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ( 15 نفر) و گروه کنترل ( 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پروتکل درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد واولز و سورل، پرسشنامه های بهزیستی روان­شناختی ریف و عملکرد جنسی زنان راسن بود که پرسشنامه ها را قبل، پس از مداخله و پس از 2 ماه پیگیری تکمیل نمودند. داده ها با نرم افزار آماری Spss نسخه 19 و با روش های تحلیل کواریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ ها: تحلیل مانکوا نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT در مرحله پس­ آزمون بر بهزیستی روان­شناختی (01/0 > p) و مولفه­ های آن شامل پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران (01/0 > p)، خودمختاری و زندگی هدفمند (05/0 > p) و همچنین عملکرد جنسی (01/0 > p) تاثیر معنی­ دار داشت که این تاثیر به مدت دو ماه پیگیری ماندگار بود.
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج می­توان گفت درمان ACT در ارتقاء بهزیستی روان­شناختی و عملکرد جنسی زنان با سابقه ناباروری نقش موثری دارد.

کد مقاله 35920
تعداد بازدید 332

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397