• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تعارض والد فرزند و قلدری در نوجوانان مادر سرپرست
تعداد صفحات 12
نویسنده ایمان بهاروند - منصور سودانی - ذبیح‌ الله عباس‌پور
مشخصات نشریه دوفصلنامه روانشناسی خانواده - انجمن علمی روانشناسی خانواده شماره 1
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 80-69
زبان فارسی
کلید واژه تنیدگی  قلدری  تعارضات والد فرزند  ذهن آگاهی  آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن آگاهی  دانش‌آموزان پسر  تعارضات مادر فرزندی  خانواده مادر سرپرست  اهواز (شهرستان)  
چکیده کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌­ آگاهی یک برنامه گروهی است که با کمک ترکیبی از مراقبه ذهن‌­آگاهی، آگاهی بدنی و تمرینات یوگا با هدف افزایش آگاهی انجام می­شود. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن‌­آگاهی بر تعارض مادر- فرزند و قلدری در نوجوانان مادر­سرپرست شهر اهواز بود. روش پژوهش، ­آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌­آزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانش­ آموزان پسر، در سال تحصیلی 97- 96 تشکیل می‌­دادند. نمونه پژوهش شامل 30 دانش­‌آموز پسر مادر سرپرست بود که در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش کاهش تنیدگی مبتنی بر ذهن‌­آگاهی را به‌صورت یک جلسه در هر هفته دریافت و گروه کنترل هیچ گونه مداخله­‌ای دریافت ننمودند. هر دو گروه درمرحله پیش آزمون، پس-­ آزمون و پیگیری پرسشنامه تعارض والد- فرزند (PCC) و پرسشنامه قلدری (IBS) را تکمیل کردند. یافته­‌های پژوهش نشان داد آموزش کاهش تنیدگی موجب کاهش تعارضات والد-فرزند و قلدری آزمودنی‌­های گروه آزمایش شده است و این اثر تا مرحله پیگیری ماندگار است. با توجه به اثربخشی این روش، اجرای چنین جلساتی توسط روان­شناسان، مشاوران مدارس و سایر درمانگران خانواده توصیه می­شود.

کد مقاله 35910
تعداد بازدید 208

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397