• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش تفکر مثبت بر سازگاری والدین نوجوانان تالاسمی
تعداد صفحات 7
نویسنده پرنا شمسایی - گلبهار آخوندزاده - حمید حجتی
مشخصات نشریه دوماهنامه آموزش پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 1
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 35-29
زبان فارسی
کلید واژه مثبت اندیشی  سازگاری  تالاسمی  بیماران تالاسمی  آموزش تفکر مثبت  سازگاری والدین  
چکیده مقدمه: مثبت­ اندیشی شیوه یا نتیجه تمرکز مثبت ذهن فرد بر روی چیزی سازنده و خوب است و با آموزش تفکر مثبت، عملکرد جسمانی و عملکرد اجتماعی و سلامت عاطفی و خستگی یا نشاط و در کل کیفیت زندگی بهبود می­ یابد. از طرف دیگر تالاسمی به عنوان شایع ترین کم­ خونی مزمن ارثی در انسان، می­تواند تاثیرات نامطلوب زیادی را بر روی والدین و بیماران تحمیل کند.
هدف: این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش تفکر مثبت بر روی سازگاری والدین نوجوانان مبتلا به تالاسمی صورت پذیرفت.
روش: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی شاهددار در سال 1396 بود که طی آن 52 نفر از والدین کودکان مبتلا به تالاسمی از طریق تخصیص تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. قبل از شروع مداخله و بعد از آن پرسشنامه سبک سازگاری لازاروس به عنوان شاخص میزان سازگاری والدین تکمیل شد. مداخله به صورت آموزش تفکر مثبت بر اساس نظریه مارتین سلیگمن در گروه آزمون در 10 جلسه (60-45 دقیقه­ ای) در طی 5 هفته اجرا گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرم افزار 16 SPSS با آزمون تی­ مستقل صورت گرفت.
یافته­ ها: بین ابعاد سازگاری و سازگاری کلی در دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله اختلاف معنی­ داری را نشان نداد (75/0 = p). همچنین بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل با سازگاری اختلاف معنی­ داری را نشان نداد (2/0 = P). که این آزمون در بعد حل­ مدبرانه (03/0 = P) و ارزیابی مجدد مثبت (004/0 = P) اختلاف معنی­ داری را نشان داد.
نتیجه­ گیری: ارائه برنامه­ آموزشی تفکر­ مثبت منجر به افزایش سازگاری والدین کودکان مبتلا به تالاسمی می­شود. لذا استفاده از این برنامه می­تواند یک روش موثر در افزایش سازگاری والدین باشد. بنابراین پیشنهاد می­شود آموزش تفکر مثبت به عنوان یک راهبرد موثر در افزایش سازگاری والدین در مقابل بیماری فرزندشان مورد استفاده قرار گیرد.

کد مقاله 35701
تعداد بازدید 164

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397