• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تاب‌آوری و کنترل هیجانی همسران جانباز اعصاب و روان
تعداد صفحات 6
نویسنده والیه مظفری
مشخصات نشریه فصلنامه طب جانباز - پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان - علمی پژوهشی شماره 2 پیاپی 43
تاریخ انتشار بهار - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 66-61
زبان فارسی
کلید واژه شناخت درمانی  تهران  همسران جانبازان  ذهن آگاهی  کنترل هیجانی  جانبازان اعصاب و روان  تاب‌آوری  درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی  
چکیده اهداف: همسران جانبازان اعصاب و روان به‌دلیل شرایط خاص همسران خود در معرض آسیب‌های روان‌شناختی مختلف هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تاب‌آوری و کنترل هیجانی همسران جانباز اعصاب و روان بود.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه است که در سال 1396 در تهران انجام شد. به‌منظور انجام ‌این پژوهش نمونه‌ای 30 نفره از جامعه آماری پژوهش (همسران جانبازان اعصاب و روان تهران) به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در گروه‌های آزمایش و گواه به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. ‌پرسش‌نامه‌های تاب‌آوری و کنترل هیجانی به کار رفتند. قبل از اجرای متغیر مستقل از هر دو گروه پیش‌آزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش مداخله آموزشی را طی 8 جلسه آموزشی در طول دو ماه ‌و نیم دریافت نمود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون شاپیرو- ویلک، لوین و تحلیل کواریانس تک‌متغیره استفاده شد. نرم‌افزار آماری SPSS 23 نیز به کار رفت.
یافته‌ها: شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر تاب‌آوری و کنترل هیجانی همسران جانباز اعصاب و روان تاثیر معنی‌داری داشت (0.05 > p). بدین‌صورت که این درمان توانست میزان تاب‌آوری و کنترل هیجانی همسران جانباز اعصاب و روان را به شکل معنی‌داری بهبود بخشد.
نتیجه‌گیری: شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی می‌تواند میزان تاب‌آوری و کنترل هیجانی همسران جانباز اعصاب و روان را بهبود بخشد و با توجه به این تاثیر می‌توان از این درمان برای افزایش تاب‌آوری و کنترل هیجانی در این افراد بهره برد.

کد مقاله 35698
تعداد بازدید 228

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397