چکیده
|
نويسنده با اشاره به اين مطلب كه «نظام هاي فرهنگي, اجتماعي و سياسي تلاش كرده اند (خودآگاه يا ناخودآگاه) در طول تاريخ زنان را از ايفاي نقش هاي كليدي محروم سازند؛ بر آن است تا با انجام تحقيقي پس از بررسي عوامل ساخت فرهنگي, سياسي, اجتماعي, رابطه عوامل ساختي مذكور در ارايه نقش هاي كليشه اي از زنان در قالب محتواي كتاب هاي درسي نهضت سواد آموزي را جويا شود. به عبارت ديگر نويسنده با انجام تحقيقي به بررسي نقش كتاب هاي نهضت سواد آموزي در ايجاد نقش هاي كليشه اي براي زنان پرداخته است. با توجه به يافته هاي اين تحقيق مي توان گفت: لازم است محتواي كتاب هاي درسي نهضت با هدفي علمي تدوين شود و از جهت ارتقاء خودآگاهي زنان بهبود كيفي پيدا كند و از القاي نقش هاي كليشه اي به زن پرهيز نمايد.\r\n\r\nطرح فرضيه تحقيق و تعريف نظري و عملي متغيرها و روش جمع آوري اطلاعاتي مربوط به تحقيق, بخش ديگري از مقاله را تشكيل مي دهد كه در قسمت تعريف نظري و عملي نقش كليشه اي را تصور و عقيده اي كه گروهي بدون تعمق بپذيرند... و اغلب از عادتي ذهني و خرافي منبعث مي شود. در پايان نويسنده ضمن بيان جمع بندي نتايج تحليل به بررسي نقش زنان و مردان در حوزه هاي مختلف كه در كتب درسي نهضت آمده؛ پرداخته است و پيشنهاداتي را در زمينه تحول كتب درسي نهضت ارائه مي كند.
|