• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر مداخله خانواده محور بر اساس برنامه کوئین بر دلبستگی کودکان پیش دبستانی
تعداد صفحات 11
نویسنده معصومه بذول نژاد - جهانشاه محمدزاده - وحید احمدی - کوروش سایه میری - شهرام مامی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت و مراقبت (دانشکده پرستاری و مامایی سابق) سال 21 شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 222-212
زبان فارسی
کلید واژه دلبستگی  تهران  کودکان پیش دبستانی  دلبستگی کودک  منطقه 3 تهران  مداخله خانواده محور  برنامه کوئین  
چکیده زمینه و هدف: پژوهش­ های اخیر نشان دهنده اهمیت سال­های اولیه کودکی بر تحول آینده کودک است. دلبستگی بین مادر و کودک، سرآغاز تحول در بسیاری از قلمروهای شناختی و اجتماعی است. تهدید این رابطه متقابل به تاثیر منفی بر توانمندی کودک در برقراری رابطه با دنیای خارج منجر می­شود. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر مداخله خانواده محور بر اساس برنامه کوئین بر دلبستگی کودکان پیش­ دبستانی انجام گرفت.
روش کار: روش تحقیق در این پژوهش، نیمه­ تجربی از نوع پیش­ آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای کودک پنج ساله در مهدهای کودک منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 1397- 1396 بودند. از بین آنها تعداد 80 نفر از مادران به شیوه نمونه ­گیری خوشه­ ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 40 نفری قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه میزان امنیت دلبستگی کودک کیوست (1987) بود. گروه آزمایش در 17 جلسه 90 دقیقه ­ای تحت آموزش برنامه کوئین قرار گرفتند. داده ­ها با استفاده از تحلیل کواریانس با اندازه ­گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که قبل از مداخله، بین دو گروه آزمایش و کنترل از نظر میانگین نمرات دلبستگی تفاوت معناداری وجود نداشت، در حالی که بعد از مداخله اختلاف معنا­داری بین میانگین نمرات دلبستگی در دو گروه، مشاهده گردید (0/01 < p).
نتیجه گیری: این مداخله تاثیر معناداری بر دلبستگی کودکان پیش­ دبستانی داشت، بنابراین پیشنهاد می­شود مشاوران و درمان گران برای بهبود دلبستگی کودکان از روش خانواده محور بر اساس برنامه کوئین استفاده نمایند.

کد مقاله 35261
تعداد بازدید 173

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397