• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش مکان در اثرگذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر هویت جنسیتی زنان؛ مطالعه موردی شهر اهواز
تعداد صفحات 13
نویسنده ناهید سجادیان - مرتضی نعمتی - فروغ گشتیل
مشخصات نشریه فصلنامه تحقيقات جغرافيايي - محمدحسين پاپلي يزدي شماره 3 پیاپی 133
تاریخ انتشار تابستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 425-413
زبان فارسی
کلید واژه هویت جنسیتی  فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی  هویت زنان  جغرافیای جنسیت  مکان  کیانپارس (محله)  گلستان (محله)  منبع آب (محله)  اهواز (شهرستان)  
چکیده اهداف و زمینه ها: جغرافی دانان جنسیت معتقدند که شکل‌گیری هویت جنسیتی از طریق تفاوت‌های مکانی ایجاد می‌شود. از سوی دیگر، فناوری اطلاعات و ارتباطات با دنیای فراوانی از منابع هویت‌ساز نامحدود به رقابت با منابع سنتی و محیطی در شکل‌دهی هویت جنسیتی زنان تحت لوای مدرنیته پرداخته است. زنان شهر اهواز نیز همانند سایر زنان جهان و ایران از این مقوله مستثنی نبوده و با چالش برگزیدن هویت جنسیتی خود از بین منابع هویت‌ساز مکانی (سنتی) و تکنولوژیکی (مدرن) مواجه هستند. این پژوهش در پی آن است که دریابد در حال حاضر (1398) هویت جنسیتی زنان در محله‌های مختلف شهر اهواز متأثر از چه جریانی است (سنتی و مدرن)؟ نقش مکان و فاوا بر هویت جنسیتی آن‌ها چگونه است؟
روش‌شناسی: ماهیت این پژوهش کاربردی-نظری و روش تحقیق آن توصیفی-تحلیلی است. اساس این پژوهش در حیطه جغرافیای رفتاری و جنسیت و ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری نیز زنان بالای 15 سال محله‌های کیانپارس، گلستان و منبع آب در شهر اهواز می‌باشد.
یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده از انجام آزمون‌های آماری (آنوا، لوین، تعقیبی توکی و مدل چاو) نشان داد که: میزان اثرگذاری فاوا بر هویت جنسیتی زنان در محلات سه‌گانه مورد بررسی یکسان نبوده و از یک الگوی خاص پیروی نمی‌کند؛ بلکه متغیر مکان در این زمینه به‌عنوان متغیر تعدیل‌گر نقش‌آفرینی می‌کند. هویت جنسیتی زنان در مکان‌های سطوح بالاتر ازلحاظ توسعه‌یافتگی (کیانپارس)، گرایش بیشتری به سمت مدرن بودن دارد، در محلات سطح دوم (گلستان)، هویت جنسیتی زنان به سمت مدرن یا سنتی بودن گرایش مسلطی نشان داده نشده است و در سطح بینابین و ترکیبی از این دو ارزیابی‌شده است، اما در مکان‌ها و محلات سطح سوم (منبع آب) هویت جنسیتی زنان گرایش نسبتاً ضعیفی به سمت سنتی بودن دارد.
نتیجه‌گیری: ارزش‌های مکانی بر ساخت هویت جنسیتی زنان همچنان اثر دارد و در تأثیرپذیری زنان از فاوا در ساخت هویت خود نقش تعدیل‌گر را ایفا می‌کند.

کد مقاله 34861
تعداد بازدید 162

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397