• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان خلق و خوی شیرخواران در تغذیه انحصاری با شیر مادر و شیر خشک غالب
تعداد صفحات 8
نویسنده فاطمه آقاجانی - نرجس صادقی - مریم رادمهر
مشخصات نشریه دوماهنامه آموزش پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 4 پیاپی 36
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 26-19
زبان فارسی
کلید واژه شیر مادر  شیر خشک  شیرخوار  تغذیه  اصفهان  تغذیه انحصاری  تغذیه شیرخوار  تغذیه با شیر مادر  تغذیه با شیشه  خلق و خو  تغذیه انحصاری با شیر مادر  شیر مادر خوار  نوع تغذیه نوزاد  شیرخوارگی  
چکیده مقدمه: شیرخوارگی حساس‌ترین مرحله‌ رشد و تکامل کودک محسوب می‌شود و تغذیه در این مرحله در پرورش کودک و شکل گیری شخصیت و خلق‌وخو وی اهمیت زیادی دارد. هدف، این مطالعه با هدف مقایسه‌ خلق‌وخوی شیرخواران در دو گروه تغذیه انحصاری با شیر مادر و شیر خشک غالب انجام شد.
روش کار: این مطالعه‌ به­ روش توصیفی مقایسه‌ای انجام شد. جامعه پژوهش 60 شیرخوار 12-3 ماهه بودند که به همراه مادرانشان به مراکز بهداشت شهر اصفهان در شش ماه دوم سال 1397 مراجعه کردند. تعداد نمونه ها در هر یک از دو گروه شیرخواران با تغذیه منحصر با شیر مادر و تغذیه غالب با شیر خشک 30 نفر محاسبه شد و نمونه گیری تا تکمیل این تعداد در دو گروه به روش در دسترس ادامه یافت. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ سنجش خلق‌وخوی شیرخوار روتبارت با سه بعد شامل عواطف منفی، عواطف مثبت و تنظیم استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22، آزمون آماری تی مستقل و من ویتنی انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد در مقیاس عواطف منفی میانگین امتیاز خلق‌وخو نوزاد تغذیه‌شده منحصر با شیر مادر ( 0/67 ± 3/75 کمتر از نوزاد تغذیه‌شده با شیر خشک غالب (0/64 ± 4/30) بود (0/05 > P ). در مقیاس عواطف مثبت/شاد خویی و تنظیم/جهت‌­گیری تفاوت معنی­ داری بین دو گروه مشاهده نشد (0/05 < P).
نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه، پیشنهاد می شود در برنامه‌های ترویج تغذیه با شیر مادر در زمینه مقایسه روش های تغذیه شیرخوار علاوه بر تاکید بر سلامت جسمی شیرخوار به این بخش از تغییرات در خلق و خوی شیرخوار به منظور کاهش میزان مشکلات عاطفی و رفتاری و سلامت روان کودکان نیز توجه شود. همچنین در صورت ضرورت به ­مصرف شیر خشک، مادران با کسب اطلاعات بیشتر و تنش کمتر قادر به سازگاری بیشتری در این شرایط شوند.

کد مقاله 34860
تعداد بازدید 195

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397