• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثر بر تنظیم هیجانی، تاب‌آوری و رضایت زناشویی مادران کودکان کم‌شنوا
تعداد صفحات 10
نویسنده لیلا مقتدر - بهمن اکبری گوابری
مشخصات نشریه فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شماره 3 پیاپی 80
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 258-249
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  تنظیم هیجانی  مهارت ارتباطی  آموزش مادران  آسیب شنوایی  رشت (شهرستان)  ارتباط مؤثر  آموزش مهارت‌های ارتباطی  تنظیم شناختی هیجان  کم‌شنوایی  تاب‌آوری  کودکان کم‌شنوا  
چکیده زمینه و هدف: بیش از 90 درصد از کودکان آسیب‌دیده ‌شنوایی، دارای والدین شنوا هستند و والدین آن‌ها شیوه ارتباط با این کودکان را نمی‌دانند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثّر بر تنظیم هیجانی، تاب‌آوری و رضایت زناشویی مادران کودکان کم‌‌شنوا بود.
روش تحقیق: پژوهش، به‌صورت نیمه‌‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش را مادران کودکان کم‌شنوای زیر 7 سال شهرستان رشت که در سال 1395 به کلینیک ناشنوایی پژواک این شهر مراجعه کرده بودند، تشکیل دادند. تعداد 40 نفر از مادران، به شیوه در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه 20 نفره مداخله و کنترل جای‌دهی شدند. پرسش‌نامه‌های تنظیم شناختی هیجان Granofsky، تاب‌آوری Conner & Davison (CD-RIS) و رضایت زناشویی انریچ ENRICH 47)) به‌عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شدند. برنامه آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثّر، در قالب 8 جلسه برای مادران گروه مداخله برگزار شد و افراد گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. از آمار توصیفی شامل: فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و خطای استاندارد برای شرح و توصیف داده‌ها و از آزمون‌های آماری خی‌دو، t مستقل، t زوجی، لوین، مجذور اتا، تحلیل کوواریانس، کولموگراف- اسمیرنف و باکس برای تحلیل داده‌ها در سطح معنی‌داری 0/05 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی، منجر به ایجاد تفاوت معنی داری در پس آزمون گروه مداخله شد و مقایسه میانگین ها حاکی از افزایش تاب آوری، تنظیم هیجانی و رضایت زناشویی در گروه مداخله بود (p < ۰/۰۱).
نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت با آموزش مهارت های ارتباط موثر می توان موجبات افزایش تاب آوری و رضایت زناشویی و همچنین تنظیم هیجانی را در مادران دارای کودک با آسیب شنوایی فراهم نمود.

کد مقاله 34598
تعداد بازدید 211

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397