عنوان | تأثیر آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر بر تنظیم هیجانی، تابآوری و رضایت زناشویی مادران کودکان کمشنوا |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شماره 3 پیاپی 80 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 258-249 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی تنظیم هیجانی مهارت ارتباطی آموزش مادران آسیب شنوایی رشت (شهرستان) ارتباط مؤثر آموزش مهارتهای ارتباطی تنظیم شناختی هیجان کمشنوایی تابآوری کودکان کمشنوا |
چکیده |
زمینه و هدف: بیش از 90 درصد از کودکان آسیبدیده شنوایی، دارای والدین شنوا هستند و والدین آنها شیوه ارتباط با این کودکان را نمیدانند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ارتباط مؤثّر بر تنظیم هیجانی، تابآوری و رضایت زناشویی مادران کودکان کمشنوا بود. روش تحقیق: پژوهش، بهصورت نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش را مادران کودکان کمشنوای زیر 7 سال شهرستان رشت که در سال 1395 به کلینیک ناشنوایی پژواک این شهر مراجعه کرده بودند، تشکیل دادند. تعداد 40 نفر از مادران، به شیوه در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه 20 نفره مداخله و کنترل جایدهی شدند. پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان Granofsky، تابآوری Conner & Davison (CD-RIS) و رضایت زناشویی انریچ ENRICH 47)) بهعنوان ابزارهای پژوهش استفاده شدند. برنامه آموزش مهارتهای ارتباط مؤثّر، در قالب 8 جلسه برای مادران گروه مداخله برگزار شد و افراد گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. از آمار توصیفی شامل: فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و خطای استاندارد برای شرح و توصیف دادهها و از آزمونهای آماری خیدو، t مستقل، t زوجی، لوین، مجذور اتا، تحلیل کوواریانس، کولموگراف- اسمیرنف و باکس برای تحلیل دادهها در سطح معنیداری 0/05 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی، منجر به ایجاد تفاوت معنی داری در پس آزمون گروه مداخله شد و مقایسه میانگین ها حاکی از افزایش تاب آوری، تنظیم هیجانی و رضایت زناشویی در گروه مداخله بود (p < ۰/۰۱). نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت با آموزش مهارت های ارتباط موثر می توان موجبات افزایش تاب آوری و رضایت زناشویی و همچنین تنظیم هیجانی را در مادران دارای کودک با آسیب شنوایی فراهم نمود. |
کد مقاله | 34598 |
تعداد بازدید | 211 |
|