| عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش رویکرد اولسون و رویکرد پذیرش و تعهد بر انتظار از ازدواج و مسئولیتپذیری دختران مجرد مانده |
| تعداد صفحات | 11 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | دوماهنامه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 61 شماره 6.1 |
| تاریخ انتشار | بهمن و اسفند - 1397 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 213-203 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | دختران مجرد ایران تهران مسئولیتپذیری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) سبک اولسون انتظار از ازدواج انتظارات بدبینانه انتظارات واقع بینانه رویکرد آمادهسازی اولسون انتظارات ایده آل گرایانه |
| چکیده |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش رویکرد اولسون و رویکرد پذیرش و تعهد بر انتظار از ازدواج و مسئولیت پذیری دختران مجرد مانده در ایران بود. روش کار: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایشی و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دختران مجرد مانده شهر تهران در سال 1397 تشکیل دادند که از این جامعه تعداد 60 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) به صورت تصادفی جایگزین شدند. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که میانگین انتظار از ازدواج و مسئولیت پذیری دختران مجرد مانده در هر دو گروه آزمایش افزایش پیدا کردو نتایج کواریانس چند متغیره نشان داد که تاثیر هر دو رویکرد بر کاهش انتظار بدبینانه و ایده آل گرایانه از ازدواج و افزایش انتظار واقع بینانه از ازدواج و مسئولیت پذیری معنی دار است (۰۰۱/۰ p < ). نتیجه گیری: نتایج آزمون تعقیبی بن فرونی، نشان از آن داشت که بین اثربخشی دو رویکرد در افزایش انتظار واقع بینانه از ازدواج و مسئولیت پذیری تفاوت معنی داری وجود ندارد اما تاثیر رویکرد پذیرش و تعهد بر کاهش انتظار بدبینانه و ایده آل گرایانه بیشتر از رویکرد اولسون بود. |
| کد مقاله | 34595 |
| تعداد بازدید | 290 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...