• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان زمینه و شرایط خانوادگی مؤثر بر عود اعتیاد، یک پژوهش کیفی
تعداد صفحات 13
نویسنده اعظم پیله‌وری - محمدحسین جوادی
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 8 شماره 2
تاریخ انتشار تابستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 119-107
زبان فارسی
کلید واژه اعتیاد  تهران  شرایط خانوادگی  عود  خانواده  مطالعه کیفی  نظریه زمینه‌ای  عود مصرف مواد  ناآرامی در خانواده  
چکیده مقدمه: از عوامل سبب‌ساز در روی‌آوری به اعتیاد و نیز عود آن، خانواده است. خانواده همان‌طور که می‌تواند حامی مصرف‌کنندگان باشد و به‌عنوان سپری در برابر مشکلات پس از قطع مصرف آن‌ها عمل ‌کند؛ می‌تواند زمینه‌‌ لازم برای عود اعتیاد را نیز فراهم نماید. ضعف دانش لازم برای کار با خانواده‌ها و فقدان تحقیقات بومی در این زمینه، پرداختن به این موضوع را ضروری ساخت.
روش‌: این مطالعه بخشی از یک مطالعه بزرگ‌تر در خصوص نقش خانواده در فرآیند مانایی در درمان اعتیاد بود؛ که با استفاده از روش نظریه مبنایی در سال 1395 در شهر تهران انجام شد. مشارکت‌کنندگان بر اساس نمونه‌گیری هدفمند از میان مراجعین مراکز اقامتی میان مدت انتخاب شدند. نمونه‌گیری تا رسیدن به اشباع داده‌ها ادامه یافت. داده‌ها، حاصل مصاحبه نیمه ساختاریافته با 12 نفر از مصرف‌کنندگان و 12 نفر از خانواده‌های ایشان بود. جهت تحلیل داده‌ها از شیوه کدگذاری Strauss و Corbin استفاده شد.
یافته‌ها: مقوله اصلی در این پژوهش، ناآرامی در خانواده بود. ناآرامی در خانواده، شامل مفاهیم فرعی نظیر درهم‌تنیدگی؛ مثلث سازی؛ رفتارهای تنش‌زا؛ دوری گزینی و کاهش ارتباطات و تهدیدهای عملیاتی نشده بود؛ که تحت تأثیر عدم تعادل هیجانی (شرایط مداخله‌گر) شدت می‌یافت. شرایط علی مؤثر بر عود، بر اساس تجربه مشارکت‌کنندگان این تحقیق، باورهای نادرست مصرف‌کنندگان و خانواده‌های ایشان و منبع کنترل بیرونی بود که در بستری از عدم آگاهی واقع می‌شد.
نتیجه‌گیری: بینش و ادراک مصرف‌کنندگان و خانواده‌ها در خصوص ماهیت اعتیاد، موجب ایجاد عواطف منفی در ایشان می‌شود. عواطف منفی نیز منجر به تعاملات ناکارآمدی می‌گردد که زمینه عود را فراهم می‌آورد.

کد مقاله 34593
تعداد بازدید 161

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397