• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ارزیابی روابط عاطفی و سلامت جنسی زوجین از دیدگاه قرآن و روایات
تعداد صفحات 8
نویسنده هاجر پاشا - افسانه بختیاری
مشخصات نشریه فصلنامه اسلام و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی بابل - علمی تخصّصی شماره 1 پیاپی 9
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1398
درجه علمی ندارد
محدوده صفحات 27-20
زبان فارسی
کلید واژه ازدواج  قرآن  روایات  اسلام  روابط عاطفی  سلامت جنسی  
چکیده سابقه و هدف: روابط عاطفی مطلوب و سلامت جنسی نقش مهمی در استحکام کانون خانواده داشته و همواره در شریعت مقدس اسلام مورد تاکید بوده است. لذا این مطالعه با هدف ارزیابی روابط عاطفی و سلامت جنسی زوجین از دیدگاه قرآن و روایات انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: اطلاعات این بررسی با جستجوی مقالات متعدد از سایت­‌های مختلف اینترنت در طی سال­‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۷ گردآوری و مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته‌ها: غریزه جنسی در کلام الهی از نیازهای فطری انسان­‌ها است. دستورات اسلام در مورد سلامت جنسی به صورت اکمل و اتمم بوده و در نظام خانواده تأکید فراوان شد. از دیدگاه اسلام، القای تفکری مثبت نسبت به ارضاء عاطفی و جنسی زوجین در نهاد خانواده با ازدواج به عنوان یک نیاز واقعی امکان‌­پذیر بوده و آن را موجبات تمتع و لذت، آرامش روانی، رشد و کمال، پوشاندن عیوب همدیگر، کامل نمودن نیمی از دین خود، صیانت از گناه، حفظ اخلاق و عفت و بالاخره ثواب اخروی ذکر نموده بود. در دین مبین اسلام دستورات همه جانبه در جهت حفظ بهداشت و سلامت جسمی و روانی زوجین نظیر منع نهی از همجنس بازی و فحشا شامل زنا و لواط، نهی مردان و زنان از نگاه غرض­‌آلود و شهوانی به نامحرمان، نهی از آمیزش با زنان حائض و ... وجود داشت. ایجاد شناخت برای انتخاب همسر، ارائه آموزش­‌ها و مهارت­‌های عاطفی و جنسی از طریق ارائه آیات قرآنی، سلامت بخشی به روابط عاطفی و جنسی زوجین، و اصلاح رفتارهای زوجین در محیط خانه و خانواده از شیوه­‌های قرآنی برای پیشگیری و رفع اختلاف از حیث روابط عاطفی و جنسی بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نکات ریز زندگی زناشویی و مسائل جنسی زوجین و به­‌ویژه زنان در دین اسلام، توجه ویژه به آن از جانب مسئولین محترم در جهت تدوین برنامه‌های راهبردی برای ارتقا سلامت جنسی ضرورت می‌­یابد.

کد مقاله 34573
تعداد بازدید 196

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397