| عنوان | تدوین پروتکل آموزشی رفتار با کودکان طلاق به مادرانشان و اثر آن بر رفتار مادران |
| تعداد صفحات | 11 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی سال 20 شماره 3 پیاپی 77 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1398 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 54-44 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | رفتار با کودک آموزش مادران رفتار مادران با فرزندان بسته آموزشی مادران طلاق فرزندان خانوادههای طلاق رفتار مادران |
| چکیده |
این پژوهش با هدف تهیه پروتکل آموزشی رفتار با کودکان طلاق، ویژة مادران، انجام شد. در این پژوهش آزمایشی که از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود، روش نمونهگیری از جامعه در دسترس انتخاب و پس از انتساب تصادفی آزمودنیها به دو گروه کنترل و آزمایش، تعداد مادران طلاق 40 نفر (20 نفر گروه آزمایش، 20 نفر گروه کنترل) که دارای کودک 6-12 سال بودند را شامل میشد. برای گروه آزمایش 12 جلسه برنامة مداخلهای ویژة کودکان طلاق طی 4 هفته متوالی و سه روز در هفته برگزار شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. در این پژوهش از این پرسشنامهها سود برده شد: پرسشنامة خشم اسپیلبرگ (1999)، پرسشنامة اضطراب حالت-صفت اسپیلبرگ (1989)، پرسشنامة احساس گناه کوگلر و جونز (2000)، پرسشنامة سازگاری بل (1934) و پرسشنامة جو عاطفی خانواده هیل برن (1964). برای آزمون فرضیههای پژوهش از تحلیل کوواریانس تکمتغیره استفاده شد. بررسی نتایج نشان داد که تفاوت بین میانگینهای گروه آزمایش و کنترل معنادار بود (001/0 > p). بر اساس یافتههای پژوهش، پروتکل آموزشی طراحی شده میتواند با تغییر مثبت رفتار مادران کودکان طلاق، باعث بهبود وضعیت روانی این کودکان شود. |
| کد مقاله | 34415 |
| تعداد بازدید | 297 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...