عنوان | بررسی اثربخشی برنامه آموزش پیشگیری از بیماری ایدز بر کاهش عوامل خطر ابتلا با رویکرد مبتنی بر جامعه در سربازان و پایوران |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه طب نظامی شماره 4 پیاپی 86 |
تاریخ انتشار | مهر و آبان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 379-372 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | عوامل خطر مهارتهای زندگی آموزش مهارتهای زندگی مداخله آموزشی پیشگیری از بیماری ایدز خراسان رضوی (استان) ایدز اثربخشی آموزش سربازان برنامههای آموزشی کارکنان نظامی رویکرد مبتنی بر جامعه پایوران |
چکیده |
زمینه و هدف: بیماری ایدز یکی از خطرناکترین بیماری های عفونی و در حال گسترش در بین نوجوانان و جوانان میباشد. سربازان و پایوران نظامی جز گروه هدف در برنامه ریزی کشوری پیشگیری از بیماری ایدز میباشند. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش پیشگیری از بیماری ایدز برای کاهش عوامل خطر ابتلا به این بیماری با رویکرد مبتنی بر جامعه انجام شد. روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه مداخله ای قبل و بعد، از نوع نیمه تجربی بود که در دو پادگان نظامی در استان خراسان رضوی (شرق ایران) در سال 1397 انجام گرفت. نمونههای مطالعه از دو پادگان نظامی به صورت نمونه گیری در دسترس و با توجه به لیست و تعداد سربازان و پایوران در هر پادگان به صورت سهمیه ای انتخاب گردیدند. برای هر گروه مداخله و کنترل حداقل 150 نمونه محاسبه گردید. از پرسشنامه بین المللی ایدز و مهارت های زندگی استفاده شد. بر اساس رویکرد مبتنی بر جامعه (نیازهای آموزشی و استفاده از نیروهای کلیدی پادگان)، محتوای اموزشی تدوین گردید. در کل 7 جلسه آموزشی در گروه مداخله شامل 6 جلسه آموزشی (یک ساعته در طی دو هفته) برای سربازان و پایوران و یک جلسه برای مسئولین آموزش پادگان برگزار گردید. پس ازمون سه ماه بعد از آخرین جلسه آموزشی انجام گرفت. یافتهها: دو گروه از نظر سن همسان بودند ( 05/0 P > ). متغیرهای اسطورههای انتقال، نگرش و آگاهی در رابطه با بیماری ایدز ( 001/0 P = ) و متغیرهای تصمیمگیری، روابط بین فردی، تفکر خلاق و تفکر انتقادی در رابطه با مهارت های زندگی ( 001/0 P = ) پس از مداخله آموزشی به صورت معنی داری در گروه مداخله افزایش پیدا کردند. متغیرهای درک خطر شخصی در رابطه با ایدز ( 630/0 P = ) و متغیر حل مسئله ( 594/0 P = ) پس از مداخله آموزشی در گروه مداخله تغییر معنیداری نیافتند. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد استفاده از برنامه آموزش مهارت های زندگی با رویکرد مبتنی بر جامعه می تواند عوامل خطر ابتلا به ایدز در سربازان و پایوران را کاهش دهد. بنابراین پیشنهاد میگردد برای کاهش عوامل خطر ابتلا به ایدز در سربازان و پایوران، آموزش مهارت های زندگی در برنامه آموزشی پادگان ها به عنوان یک رویکرد لازم، نهادینه گردد. |
کد مقاله | 34310 |
تعداد بازدید | 210 |
|