عنوان | ارزیابی و تبیین میزان دسترسی زنان به فرصتهای آموزشی در نواحی جنوبی کشور (مطالعه موردی: شهرستانهای استان بوشهر) |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات محیطی هفت حصار - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد همدان - مصوب دانشگاه آزاد سال 7 پیاپی 28 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 104-89 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان بوشهر ایران فرصتهای آموزشی بوشهر (شهرستان) گناوه (شهرستان) دیلم (شهرستان) تنگستان (شهرستان) دیر (شهرستان) وایکور |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف سنجش میزان دسترسی زنان به فرصتهای آموزشی در شهرستانهای استان بوشهر انجام گردید. این مطالعه به لحاظ ماهیت یک پژوهش کاربردی و از منظر روش شناسی در زمره تحقیقات توصیفی- تحلیلی قرار میگیرد. شیوه گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانه ای و ابزار جمع آوری داده ها با توجه به اهداف پژوهش مبتنی بر ابزارهای استاندارد شده در قالب جداول و فرمهای رایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن (بویژه سالنامه آماری سال 1393 استان بوشهر) بوده است. شایان ذکر است که جامعه آماری پژوهش 9 شهرستان واقع در استان بوشهر بوده است که جهت سنجش سطح دسترسی زنان به فرصتهای آموزشی، 19 مولفه در قالب شاخصهای توسعه آموزشی، از آمارنامه رسمی استان، استخراج و با استفاده از تکنیک تحلیل مولفه های اصلی وزن دهی و سپس با استفاده از روشهای وایکور و تحلیل سلسله مراتبی خوشه ای مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل یافته های پژوهش ضمن تایید وجود شکاف عمیق در توزیع و تخصیص فرصتهای آموزشی بین شهرستانهای استان بوشهر، حاکی از آن است که در مجموع شاخصها، تنها شهرستانهای بوشهر با ضریب 0 و گناوه با 12/0 دارای بالاترین سطح توسعه یافتگی به لحاظ دسترسی زنان به فرصتهای آموزشی بوده و شهرستانهای دیلم با ضریب 84/0، تنگستان با ضریب 89/0 و دیر با ضریب 1 در پایین ترین سطح دسترسی قرار گرفته اند. همچنین نتایج سطح بندی شهرستانها نیز نشان داد به لحاظ میزان دسترسی زنان به فرصت های آموزشی نوعی محرومیت کلی بر فضای استان بوشهر حاکم است. |
کد مقاله | 34304 |
تعداد بازدید | 171 |
|