عنوان | شیوع ناتوانی یادگیری و پیش بینی آن بر اساس متغیرهای جنسیت و حافظه |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 15 |
تاریخ انتشار | 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت شیوع حافظه کودکان پیش دبستانی مدل رگرسیون لجستیک ناتوانی یادگیری |
چکیده |
هدف: کودکان مبتلا به ناتوانیهای شناختی در تمام آزمونهای دیداری-حرکتی کارکرد ضعیفی دارند به همین دلیل تشخیص و توانبخشی، ناتوانیهای یادگیری قبل از ورود به مدرسه ضروری است. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی ناتوانی یادگیری در کودکان پیشدبستانی انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع همبستگی بود. تعداد ۲۴۰ کودک پیش دبستانی با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون ناتوانی یادگیری، آزمون حافظهٔ دیداری- شنیداری و آزمون گودیناف بود که دانشآموزان پیشدبستانی به هر سه آزمون پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و مدل رگرسیون لجستیک تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که شیوع ناتوانی یادگیری در کودکان پیش دبستانی ۱۲درصد است. میانگین نمرات حافظهٔ کودکان عادی ۵٫۲۶ ± ۲۴٫۵۸ و کودکان دارای ناتوانی ۵٫۷ ± ۱۸٫۱۱ بود. نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک نشان داد که تأثیر حافظه در پیشبینی ناتوانی یادگیری معنادار است (۰٫۰۰۱ > p)؛ اما تأثیر جنسیت معنادار نیست. نتیجهگیری: نتایج بهدستآمده نشان داد که میتوان از این مدل، برای تشخیص زودهنگام ناتوانی یادگیری دانشآموزان پیشدبستانی استفاده کرد و چنانچه کودکی نمرهٔ پایینی در آزمون حافظه کسب کرد هر چه سریعتر به مراکز درمانی ارجاع داده شود. |
کد مقاله | 34078 |
تعداد بازدید | 161 |
|