• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان‌شناختی و شیوه‌های مراقبتی بر افزایش رفتار دلبستگی مادر جنین و مادر نوزاد
تعداد صفحات 13
نویسنده عصمت مسیبی درچه - فیروزه سپهریان آذر
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 4 پیاپی 13
تاریخ انتشار زمستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 116-104
زبان فارسی
کلید واژه دلبستگی  آموزش‌های روان‌شناختی  دلبستگی مادر به شیرخوار  دلبستگی مادر و جنین  رفتارهای دلبستگی  فراتحلیل  دلبستگی مادر به کودک  رفتارهای دلبستگی مادر به جنین   رفتارهای دلبستگی مادران  مداخله روانی  روابط مادر جنین  ارتباط مادر نوزاد  شیوه‌های مراقبتی  
چکیده زمینه و هدف: از آنجا که شکل ­گیری دلبستگی مادر به کودک از همان ابتدای تولد و یا حتی قبل­تر از آن (حین بارداری) آغاز می­ شود ازاین‌رو مداخله مناسب جهت آموزش به مادر در ایجاد دلبستگی صحیح بین خود و کودک تأثیر به سزایی دارد. به همین جهت هدف مطالعه حاضر فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان‌شناختی و شیوه‌های مراقبتی بر افزایش رفتار دلبستگی مادر- جنین و مادر- نوزاد قرار گرفت.
روش: بدین منظور از بین پژوهش‌های متعدد مربوط به این زمینه، 21 پژوهش که در بین سال‌های (1378-1395) در پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر همچون؛ پایان‌نامه‌های کشور (ایران داک)، نشریات ایران (مگ ایران)، سایت علوم انسانی، پایگاه اطلاعاتی جهاد دانشگاهی و نشریات ادواری، PubMed، پایگاه مقالات کشورهای اسلامی (ISC) و پایگاه ثبت همایش‌های کشور (سیلویکا) نمایه شده بود و از لحاظ روش‌شناختی مورد قبول بودند انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام شد. این پژوهش مبتنی بر 21 اندازه اثر است و ابزار استفاده‌ شده چک‌لیست فراتحلیل بود. داده‌های به‌دست‌آمده توسط نرم‌افزار CMA-2 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که میزان اندازه اثر مداخلات و آموزش‌های روان‌شناختی بر ارتقاء رفتارهای دلبستگی مادر- جنین و مادر- نوزاد به‌طورکلی 64/0 (0/001 > p) بود.
نتیجه‌گیری: اندازه اثر به‌دست‌آمده برای اثربخشی مداخلات و آموزش‌های روان‌شناختی بر رفتار دلبستگی مادر- جنین و مادر- نوزاد طبق جدول تفسیر اندازه کوهن متوسط، محاسبه می‌شود؛ بنابراین این مداخلات و آموزش‌ها به‌طور مطلوبی می‌توانند در ارتقا رفتارهای دلبستگی مادر- جنین و مادر نوزاد، مؤثر واقع شوند.

کد مقاله 34061
تعداد بازدید 248

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397