• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی بازی درمانی کودک محور بر خودمهارگری و بهبود رفتارهای تکانشی در کودکان تک والد
تعداد صفحات 13
نویسنده ندا مسعودی - آتوسا کلانتر هرمزی - کیومرث فرح‌بخش
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 4 پیاپی 17
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 79-67
زبان فارسی
کلید واژه خودمهارگری  تهران  تکانشگری  کودکان تک والد  بازی‌ درمانی  رفتارهای تکانشی  کودکان پسر  بازی درمانی کودک محور  
چکیده زمینه و هدف: محرومیت از پدر یا مادر یکی از شرایط خاص خانوادگی است که به‌عنوان یک متغیر مهم محیطی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند اثرات ویژه‌ای بر تحول و ابعاد مختلف رفتار کودک به‌خصوص در زمینه سلامت روانی، جسمانی، و عملکرد تحصیلی داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی‌درمانی کودک­ محور بر خودمهارگری و بهبود رفتارهای تکانشی در کودکان تک‌والد است.
روش: در این پژوهش از طرح تجربی تک­ بررسی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را کودکان پسر تک‌والد ۱۲ – ۶ ساله‌ خانه‌ ایرانی مولوی مربوط به جمعیت مردمی امداد دانشجویی امام علی (ع) شهر تهران در سال 1395 تشکیل داده بود. نمونه‌ مورد مطالعه شامل 3 کودک پسر تک­ والد بود که از جامعه مذکور به‌صورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ خودمهارگری کندال و ویلکاکس (1979) استفاده شد. مداخله آموزشی بازی‌درمانی در 12 جلسه 45 دقیقه‌ای با فاصله 1 هفته بین جلسات انجام شد. روش تحلیل داده‌ها به‌صورت تحلیل نگاره‌ای بود و برای به دست آوردن اثربخشی بازی‌درمانی از فرمول درصد بهبودی استفاده ‌شد.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نشان داد هرچند که بازی‌درمانی کودک­ محور بر خودمهارگری و بهبود رفتارهای تکانشی کودکان تک­ والد مؤثر بوده اما تأثیر آن معنادار نبوده است.
نتیجه ­گیری: بازی‌درمانی به‌عنوان ارتباط بین­ فردی پویا بین کودک و درمانگر است که به‌واسطه ایجاد فضای ارتباطی امن در اتاق بازی به کودک کمک می‌کند تا مهارت‌های خودمهارگری خود را افزایش دهند.

کد مقاله 34058
تعداد بازدید 239

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397