• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی راهکارهای ارتقایی برای سیستم ارزشیابی برنامه سلامت مادران در ایران: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 13
نویسنده رزیتا فیروزنیا - حسین درگاهی - توحید جعفری کوشکی - زینب خالدیان
مشخصات نشریه فصلنامه تصویر سلامت - مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تبریز شماره 3
تاریخ انتشار 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 171-159
زبان فارسی
کلید واژه ایران  سلامت مادر  مطالعه کیفی  راهکارها  ارتقاء  سیستم ارزشیابی  
چکیده زمينه و اهداف: برنامه سلامت مادران از اصلی‌ترین حوزه‌های مراقبت‌های بهداشتی اولیه در جهان می‌باشد. با توجه به مشکلات شناسایی‌شده در سیستم ارزشیابی برنامه سلامت مادران در ایران، مطالعه حاضر با هدف تدوین راهکارهای ارتقایی جهت بهبود این سیستم اجرا گردید.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع کیفی می‌باشد، که با مشارکت 14 نفر از متخصصین حوزه سلامت مادران به انجام رسید. معیار ورود مشارکت‌کنندگان به مطالعه، دارا بودن حداقل سابقه مدیریتی پنج‌ساله و یا حداقل سابقه اجرایی 10 ساله در حوزه برنامه سلامت ماداران بود، که به روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب گردیدند. پژوهشگران در مرحله گردآوری داده و در راستای شناسایی راهکارهای ارتقایی در سیستم ارزشیابی این برنامه، اقدام به برگزاری سه مورد مصاحبه گروهی و دو مورد مصاحبه فردی غیرساختاریافته با مشارکت‌کنندگان نمودند و داده‌های اخذ شده به روش تحلیل محتوایی مورد کنکاش قرار گرفت.
يافته ها: مطالعه حاضر موفق به شناسایی راهکارهای ارتقایی سیستم ارزشیابی برنامه سلامت مادران در قالب چهار تم اصلی، 24 تم فرعی و کدهای مربوطه گردید. راهکارهای شناسایی‌شده در این مطالعه در چهار تم اصلی شامل؛ فرایند ارزشیابی برنامه سلامت مادران، ابزارهای پایش و ارزشیابی برنامه آن، سامانه اطلاعات بالینی برنامه و نیروی انسانی موردنیاز برای انجام برنامه، دسته‌بندی شد. ابعاد فرایند ارزشیابی و نیروی‌انسانی موردنیاز برنامه نیز بیشترین و کمترین حجم از یافته‌ها را به خود اختصاص دادند.
نتيجه گيري: کاستی‌ها و راهکارهای شناسایی شده در این مطالعه، علل عدم‌توفیق برنامه سلامت مادران در دستیابی به نتایج مطلوب را آشکار می‌سازد. بی‌تردید اجرای راهکارهای پیشنهادشده، می تواند منجر به ارتقای کیفیت و عملکرد این برنامه گردد.

کد مقاله 34055
تعداد بازدید 242

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397