• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر آموزش حل مسئله خانواده مدرسه محور بر سبک‌های حل مسئله دانش‌آموزان دوره ابتدایی
تعداد صفحات 14
نویسنده کیوان کاکابرایی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت روان کودک (تحول روان‌شناختی کودک سابق) شماره 1 پیاپی 18
تاریخ انتشار بهار - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 27-14
زبان فارسی
کلید واژه حل مسئله  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  مسئله اجتماعی  آموزش مهارت حل مسئله  سبک حل مسئله  حل مسئله اجتماعی  حل مسئله خانواده مدرسه محور  
چکیده زمینه و هدف: حل مسئله، یکی از برنامه‌های ساختاریافته شناختی است که طیفی از پاسخ­ های کارآمد را برای مقابله با موقعیت­ های مشکل­ ساز زندگی فراهم می­ کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش حل مسئله خانواده/مدرسه محور بر سبک‌های حل مسئله دانش ­آموزان انجام شد.
روش: طرح این پژوهش، تجربی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون- پیگیری با گروه گواه بود. تعداد 120 دانش ­آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند و با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایشی (60 نفر) و گواه (60 نفر) تقسیم شدند. پس از آموزش 10 جلسه دو ساعته به والدین و معلمان، گروه آزمایش به مدت سه ماه تحت آموزش برنامه حل مسئله خانواده/ مدرسه محور قرار گرفتند. برای جمع­ آوری داده ها در سه فرم دانش ­آموزان، والدین، و معلمان از نسخه کوتاه حل مسئله اجتماعی (دزوریلا و همکاران، 2004) استفاده شد.
یافته ها: طبق گزارش دانش ­آموزان (شرکت‌کنندگان)، والدین، و معلمان در سه مرحله پیش ­آزمون- پس‌آزمون (فاصله سه‌ماهه) و پیگیری (فاصله یک‌ماهه)، نتایج نشان داد در گروه آزمایشی، بین نمرات پیش‌آزمون- پس‌آزمون در زیرمقیاس‌های حل مسئله تفاوت معناداری وجود داشت اما بین نمرات پس‌آزمون- پیگیری در زیر مقیاس‌های حل مسئله، تفاوت معنادار نبود (0/05 ≥ P )
نتیجه­ گیری: آموزش حل مسئله خانواده/مدرسه محور بر سبک‌های حل مسئله دانش­ آموزان اثربخش است، بنابراین استفاده از این شیوه به‌عنوان یک برنامه پیش گیرانه به والدین و معلمان در اتخاذ سبک حل مسئله کارآمد از سوی دانش ­آموزان، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

کد مقاله 34053
تعداد بازدید 225

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397