• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی شیوع افسردگی بعد از زایمان و عوامل مؤثر بر آن در مراکز بهداشتی و درمانی شمال شهر تهران
تعداد صفحات 6
نویسنده گیتی خوشه مهری - اعظم شریعتی فیض آبادی - وحیده ناصر خاکی - لیلا ناصر خاکی
مشخصات نشریه دوماهنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 1
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1390
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 64-59
زبان فارسی
کلید واژه افسردگی زنان  عوامل افسردگی زنان  افسردگی پس از زایمان  تهران  عوامل مستعد کننده  عوامل مستعد کننده افسردگی  شیوع افسردگی  آزمون افسردگی بک  پرسشنامه افسردگی بک  
چکیده مقدمه و هدف: عدم تشخیص افسردگی پس از زایمان می تواند منجر به تطابق غیر موثر مادر با کودک و خانواده شود لذا تحقیق حاضر به بررسی میزان شیوع و عوامل مستعد کننده افسردگی بعد زایمان در مراکز بهداشتی و درمانی منطقه شمال تهران می پردازد .
روش کار: پژوهش انجام شده یک مطالعه توصیفی تحلیلی است. در این پژوهش 250 زن مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی منطقه شمال تهران مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار تحقیق استفاده از 2 پرسشنامه بود. داده ها با استفاده از نرم افزار علمی SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
نتایج: در مجموع 30% زنان دارای درجات مختلفی از افسردگی پس از وضع حمل و 70% دیگر غیر افسرده بودند. ارتباط معناداری بین افسردگی بعد زایمان و تحصیلات همسر، رتبه بالای زایمان، بارداری ناخواسته و عدم سازگاری با همسر دیده شد و همچنین در این مطالعه بین افسردگی بعد زایمان و تفاوت سنی زوجین، میزان تحصیلات و اشتغال زن، سن و نوع زایمان اخیر، جنسیت نوزاد، سابقه ابتلا به افسردگی درگذشته، شاخص توده بدن در شروع بارداری، نحوه مصرف مکمل اسید فولیک در دوران بارداری و سابقه سقط و مرده زایی ارتباط معناداری وجود نداشت.
نتیجه نهایی: برطبق نتایج پژوهش برای جلوگیری از این عارضه پیشنهاد می شود که برنامه های حمایتی و آموزشی در طی حاملگی و بعد از زایمان برای مادر و اطرافیان اجرا گردد.

کد مقاله 33993
تعداد بازدید 295

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397