• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوه قصه‌گویی مبتنی بر مفاهیم اسلامی بر سبک‌های مقابله‌یی و سلامت روانی نوجوانان دختر
تعداد صفحات 13
نویسنده منیره اسماعیل بیگی - یاسر رضاپور میرصالح - فاطمه بهجتی اردکانی - شهریار نیازی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 3
تاریخ انتشار تابستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 82-70
زبان فارسی
کلید واژه دختران نوجوان  اخلاق  دانش‌آموزان دختر  سلامت روانی دختران  کرمان  راهبردهای مقابله‌ای  سبک مقابله هیجان‌ مدار  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  سلامت روانی دختران نوجوان  سلامت روانی دانش‌آموزان دختر  دانش‌آموزان دبیرستانی  سبک مقابله مسئله‌مدار  اخلاق در خانواده  سلامت روانی  دانش‌آموزان دوم دبیرستان  آموزه‌های اخلاقی  قصه‌گویی  مفاهیم اخلاقی  آموزش اخلاق  مفاهیم اسلامی  
چکیده سابقه و هدف: خانواده اصلی‌ترین کانون شکل‌گیری آموزه‌های اخلاقی است و ریشه‌ی آموزش مفاهیم اخلاقی در فرد از اخلاق در خانواده شروع می‌شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوه‌ی قصّه‌گویی مبتنی بر مفاهیم اسلامی بر سبک‌های مقابله‌یی و سلامت روانی نوجوانان دختر صورت گرفته است.
روش کار: این پژوهش مطالعه‌یی نیمه‌آزمایشی ازنوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه‌ی دوم استان کرمان در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ بود که ۴۲ نفر از آنان با روش نمونه‎گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه‎ آزمایش و گواه (هر گروه ۲۱ نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه‌های سبک مقابله‌یی فولکمن و لازاروس؛ و سلامت روان بود. برنامه‌ی مداخله‌یی شامل ۹ جلسه آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوه‌ی قصّه‌گویی بود که برای شرکت‌کنندگان گروه آزمایش اجرا شد و شرکت‌کنندگان گروه گواه هیچ مداخله‌یی دریافت نکردند. در نهایت، داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس تک متغیّری تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش همه‌ی موارد اخلاقی رعایت شده است. علاوه‌براین، نویسندگان مقاله هیچ‌گونه تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین میانگین نمره‌های پس‌آزمون گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در سبک مقابله‌یی مسئله‌مدار و سلامت روان تفاوت مثبت و معنی‌داری وجود داشت (۰۰۱/۰ > P). همچنین سبک مقابله‌یی هیجان‌مدار نیز در گروه آزمایش به‌طور معنی‌داری کمتر از گروه گواه بود (۰۰۱/۰ > P). به عبارت دیگر، آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده به شیوه‌ی مذکور در گروه آزمایش به کاهش سبک مقابله‌یی هیجان‌مدار، افزایش سبک مقابله‌یی مسئله‌مدار و سلامت روان نوجوانان دختر منجر شده بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت کنترل هیجان و سلامت روان در نوجوانان، می‌توان از آموزش مفاهیم اخلاق در خانواده، به‌ویژه به شیوه‌ی قصّه‌گویی مبتنی بر مفاهیم اسلامی، برای تقویت سبک مقابله‌یی مسئله‌مدار و سلامت روانی نوجوانان دختر استفاده کرد.

کد مقاله 33990
تعداد بازدید 185

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397