• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه حمایت اجتماعی، کیفیت زندگی و سرزندگی با اضطراب حاملگی زنان نخست‌زا
تعداد صفحات 9
نویسنده نیلوفر ذاکر - زهرا دشت بزرگی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 4
تاریخ انتشار پائیز - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 374-366
زبان فارسی
کلید واژه حمایت اجتماعی  دوران بارداری  زنان باردار  کیفیت زندگی زنان  زنان نخست‌زا  کیفیت زندگی  زنان نخست باردار  اضطراب بارداری  سرزندگی  اهواز (شهرستان)  
چکیده اضطراب حاملگی به ویژه در زنان نخست زا یکی از شایع ترین مشکلات روانشناختی دوران بارداری است که ممکن است پیامدهای منفی به همراه داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین رابطه حمایت اجتماعی، کیفیت زندگی و سرزندگی با اضطراب حاملگی زنان نخست زا انجام شد.
روش و مواد: در این مطالعه مقطعی همبستگی، 120 زن باردار نخست زای مراجعه کننده به مراکز بهداشتی -درمانی اهواز با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از چهار پرسشنامه حمایت اجتماعی، کیفیت زندگی، سرزندگی و اضطراب حاملگی جمع آوری و با استفاده از نرم افزار 19-SPSS و آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن زنان باردار نخست زای شرکت کننده در مطالعه (4/ 1) 9/24 سال بود. همچنین میانگین (انحراف معیار) حمایت اجتماعی، کیفیت زندگی و سرزندگی به ترتیب (9/6) 2/37، (6/13) 7/72 و (2/6) 3/28 بود. اضطراب حاملگی زنان نخست زا با افزایش حمایت اجتماعی، کیفیت زندگی، و سرزندگی کاهش پیدا کرد ( 01/ 0 < P). متغیرهای پیش بین یعنی حمایت اجتماعی، کیفیت زندگی و سرزندگی توانستند 2/ 31% از تغییرات اضطراب حاملگی زنان نخست زا را پیش بینی کنند ( 001/ 0 < P).
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد افزایش حمایت اجتماعی، کیفیت زندگی و سرزندگی منجر به کاهش اضطراب حاملگی زنان نخست زا گردید.

کد مقاله 33988
تعداد بازدید 227

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397