• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان شیوع سوء رفتار با کودک و عوامل جمعیت‌شناختی مرتبط با آن در خانواده‌های شهر کرج
تعداد صفحات 12
نویسنده هنگامه بلورساز مشهدی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 4
تاریخ انتشار پائیز - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 339-328
زبان فارسی
کلید واژه رفتار با کودک  کودک آزاری  سوء استفاده  سوء رفتار  سوء استفاده فیزیکی  شیوع  عوامل مرتبط  عوامل جمعیت‌شناختی  بدرفتاری با کودکان  سوء رفتار با کودک  رابطه والد فرزند  کرج (شهرستان)  بدرفتاری  متغیرهای جمعیت‌شناختی  سوء استفاده از کودکان  
چکیده زمینه و هدف: سوء رفتار با کودک از مخرب ترین انواع آسیب هایی است که در دهه های اخیر از افزایش قابل توجهی برخوردار بوده است و پیشگیری از آن ضروری می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین شیوع سوء رفتار با کودک و عوامل جمعیت شناختی مرتبط با آن در خانواده های شهر کرج انجام شد.
روش و مواد: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-مقطعی بود. جامعه آماری آن شامل 2178 خانواده شهر کرج در سال 1396 بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده 800 خانواده انتخاب شدند، و پرسشنامه های متغیرهای جمعیت شناختی و پرسشنامه ناسازگاری والد/کودک را تکمیل نمودند. داده های به دست آمده با نرم افزار آماری21-SPSS و روشهای آمار توصیفی، مجذور کای دو و رگرسیون لجستیک تحلیل شد. سطح معناداری 05/ 0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن به ترتیب در مادران، )4/2( 6/33 و در پدران، ) 1/2( 2/38 سال و کودکان به ترتیب در دختران، )2/ 1( 2/ 10 و در پسران، )2/2( 6/ 11 سال بود. میزان شیوع سوء رفتار در خانواده های مورد مطالعه، 211 )4/26%( نفر و این میزان در پسران بیشتر از دختران بود ) 01/ 0 > P(. شایعترین سوء رفتارها به ترتیب عبارت بودند از بدرفتاریهای عاطفی با 94 )5/44%( نفر، غفلت 61 )9/28%( نفر و بدرفتاریهای فیزیکی با 56 )5/26%( نفر بین همه عوامل جمعیت شناختی، به جز مقطع تحصیلی کودکان رابطه معناداری با شیوع سوء رفتار در خانواده وجود داشت )05/ 0 > P (.
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که سوء رفتار با کودکان در خانواده ها شایع است. لذا ضرورت پایش کودکان، تدوین قوانین حمایت از کودکان و طرح و اجرای برنامه های آموزشی و پیشگری میتواند در کاهش کودک آزاری مفید باشد.

کد مقاله 33984
تعداد بازدید 225

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397