• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان عوامل خطرساز و محافظت کننده فردی، خانوادگی و اجتماعی گرایش به مصرف مواد در دانشجویان
تعداد صفحات 11
نویسنده مرتضی جهان شاه لو - شهرام محمدخانی - حمید امیری - آفاق فخاری - سپیده حسینی
مشخصات نشریه فصلنامه سلامت اجتماعی - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 2
تاریخ انتشار بهار - 1395
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 137-127
زبان فارسی
کلید واژه مواد مخدر  عوامل اجتماعی  گرایش به اعتیاد  عوامل اجتماعی اعتیاد  دانشجو  عوامل خانوادگی  عوامل خطرساز  عوامل فردی  خطرپذیری  دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  عوامل محافظت کننده  سوء مصرف مواد   نگرش به اعتیاد  
چکیده زمینه و هدف: دانشجویان به عنوان يكي از گروه­ هاي آسيب‌پذير از نظر گرايش به مصرف مواد در نظر گرفته مي­شوند. بر اين اساس، هدف پژوهش حاضر تعیین نقش عوامل خطرساز و محافظت­ كننده فردی، خانوادگی و اجتماعی در پیش ­بینی گرایش به این رفتارها در دانشجويان بود.
روش و مواد: این مطالعه به صورت توصیفی و همبستگی با مشارکت 431 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتي به روش نمونه‌گيري در دسترس انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه عوامل خطرساز و محافظت‌كننده مصرف مواد و مقياس خطرپذيري جوانان جمع آوری شد و استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافته ها حاكي از ارتباط معنادار بين عوامل فردي، نگرش نسبت به مواد و گرایش به مواد مخدر، (6/0 = r و 01/0 P < )، خانوادگي نگرش والدین نسبت به مواد و گرایش به سیگار، (2/0 = r و 05/0 P < ) و اجتماعي، دسترسی پذیری ادراک شده و گرایش به الکل، (4/0 = r و 01/0 P < ) با گرايش به مصرف مواد بود. علاوه بر اين، نتايج تحليل رگرسيون چندمتغيري گام به گام نيز نشان داد كه عوامل فردی (نگرش نسبت به مواد، هیجان­ خواهی و تکانشگری)، اجتماعی (مصرف مواد توسط دوستان و دسترسی پذیری ادراک شده) و خانوادگی (نظارت خانواده و نگرش والدین نسبت به مواد) به ترتیب بهترين پيش‌ بينی ­های گرایش به مصرف مواد در دانشجویان هستند.
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که تأثير مجموعه‌اي از عوامل فردي، خانوادگي و اجتماعي بر گرایش به مصرف مواد در دانشجویان وجود دارد. بر اين اساس، مي‌توان با اجراي ابزارهاي غربالگري مناسب، دانشجویان در معرض خطر را شناسايي كرد و برنامه‌هاي پيشگيرانه اوليه را در مورد آن‌ها به كار بست.

کد مقاله 33981
تعداد بازدید 240

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397