• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پیش بینی تعهد زناشویی بر اساس ویژگی‌های شخصیت، سبک‌های دلبستگی و جهت‌گیری دینی در دانشجویان متأهل
تعداد صفحات 14
نویسنده مسعود صادقی - سارا قادری جاوید - بیتا شلانی
مشخصات نشریه فصلنامه پژوهش در دین و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شماره 3
تاریخ انتشار پائیز - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 31-18
زبان فارسی
کلید واژه دانشجویان متأهل  زنان دانشجو  تعهد زناشویی  جهت‌گیری مذهبی  سبک‌های دلبستگی  دانشجویان زن متأهل  پنج عامل شخصیت  لرستان (استان)  تعهد زوجین  دانشگاه لرستان  
چکیده سابقه و هدف: تعهد زناشویی زوجین در پایداری نظام خانواده نقش بسیار مهمی دارد و عوامل متعددی بر آن تأثیر می‌گذارد. پژوهش حاضر در جهت آشکار ساختن برخی از این عوامل با هدف پیش‌بینی تعهد زناشویی بر پایه‌ی ویژگی‌های شخصیت، جهت‌گیری دینی و سبک‌های دلبستگی در دانشجویان انجام شد.
روش کار: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری شامل تمامی دانشجویان زن متأهل دانشگاه لرستان در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴ بود که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد ۲۰۰ نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با بهره‌گیری از پرسش‌نامه­ های تعهد زناشویی آدامز جونز (DCI)، ویژگی‌های شخصیت (NEO)، سبک دلبستگی بزرگسالان کالینز و رید و جهت‌گیری دینی آلپورت گردآوری؛ و با استفاده از ضریب همبستگی و رگرسیون گام‌به‌گام تجزیه ‌و تحلیل شد.
یافته­ ها: یافته ها نشان داد که ویژگی‌های شخصیت به میزان ۳۷/۲۸ F = در سطح ۰۰۱/۰ P < ، سبک‌های دلبستگی به میزان ۴۴/۲۴ F = در سطح ۰۵/۰ P < و همچنین جهت‌گیری دینی به میزان ۶۵/۱۸ F = در سطح ۰۰۱/۰ P < ، میزان تعهد زناشویی را پیش‌بینی کردند. از میان این متغیّرها، سبک­های دلبستگی، پیش­بینی‌کننده‌ی­ بهتری برای تعهد زناشویی بود.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان‌دهنده‌ی این است که ویژگی­های شخصیتی افراد، سبک­های دلبستگیِ شکل‌گرفته در محیط خانواده و همچنین جهت‌گیری دینی آنها بر روابط میان­ فردی و تعهد زناشویی زوجین در بزرگسالی تأثیر می‌گذارد. از این نتایج می‌توان برای یافتن راهکارهایی در جهت حفظ و گسترش روابط ثمربخش در بین زوجین و آموزش و آگاهی دادن بهتر به افراد برای شناخت یکدیگر استفاده کرد.

کد مقاله 33914
تعداد بازدید 181

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397