• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر حضور اعضای خانواده آموزش دیده بر میزان اضطراب بیماران تحت اعمال تهاجمی بخش اورژانس: یک کارآزمایی بالینی
تعداد صفحات 9
نویسنده علی انصاری جابری - علیرضا زارعی فتح آبادی - علی مهدی‌پور - طیبه نگاهبان بنابی
مشخصات نشریه دوماهنامه مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا شماره 5
تاریخ انتشار آذر و دی - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 343-335
زبان فارسی
کلید واژه اضطراب  مراقبت خانواده محور  اعضای خانواده  کارآزمایی بالینی  اضطراب بیماری  اعمال تهاجمی پرستاری  حضور اعضای خانواده  مراقبت بیمار محور  مراقبت‌های اورژانسی  اعضای خانواده آموزش دیده  
چکیده مقدمه: امروزه علی‌رغم تمرکز بر پروسیجرهای مراقبت خانواده‌محور، شناخت کمی در مورد درک بیماران بزرگ‌سال از حضور اعضای خانواده در زمان مراقبت‌های اورژانسی و روش‌های تهاجمی وجود دارد. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر حضور و آموزش قبل از حضور اعضای خانواده بر میزان اضطراب بیماران تحت پروسیجر‌های تهاجمی پرستاری بستری در بخش اورژانس طراحی شده است.
روش‌ کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی‌سازی‌شده، ۹۰ نفر از بیماران تحت اعمال تهاجمی و اعضای خانواده آنها بر اساس معیار‌های ورود، انتخاب و به روش تصادفی کمینه‌سازی در سه گروه ۳۰ نفره (با حضور اعضای خانواده آموزش‌دیده، با حضور اعضای خانواده آموزش‌ندیده و بدون حضور اعضای خانواده) قرار گرفتند. اضطراب بیماران با استفاده از پرسش‌نامه اشپیلبرگر قبل و بعد از اعمال تهاجمی اندازه‌گیری شد. داده‌ها با نسخه ۱۶ نرم‌افزار SPSS و نیز آزمون‌های مجذور کای، کروسکال والیس، تی‌زوجی و ANOVA در سطح معنی‌داری ۰/۰۵ تحلیل شد.
یافته‌ها: سه گروه از نظر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی بیماران و اعضای خانواده همسان بودند. هر سه گروه در مرحله بعد از مداخله میانگین نمره اضطراب پایین‌تری نسبت به قبل از مداخله داشتند (۰/۰۰۱ = P). در مقایسه بین‌گروهی، تفاوت معنی‌داری بین میانگین و انحراف‌ معیار نمره اضطراب قبل (۰/۱۳۱ = P) و بعد از مداخله (۰/۳۰۹ = P) مشاهده نشد.
نتیجه گیری: حضور اعضای خانواده و دریافت آموزش قبل از حضور نتوانست از اضطراب بیماران تحت پروسیجرهای تهاجمی پرستاری بکاهد. لازم است جنبه‌های مختلف موضوع حضور خانواده حین اجرای پروسیجرهای تهاجمی در مطالعات بعدی مدنظر محققین قرار بگیرد.

کد مقاله 33913
تعداد بازدید 252

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397