• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی مقایسه‌ای سبک‌های مقابله‌ای، سطوح تاب‌آوری و تجارب معنوی روزانه (معنویت) در زنان مطلقه و متأهل
تعداد صفحات 8
نویسنده سروش شاه بیک - علی خانه کشی - ارسلان خان محمدی اطاق سرا
مشخصات نشریه فصلنامه مددکاری اجتماعی شماره 4 پیاپی 26
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 30-23
زبان فارسی
کلید واژه زنان مطلقه  زنان متأهل  راهبردهای مقابله‌ای  معنویت  سبک مقابله هیجان‌ مدار  سبک مقابله مسئله‌مدار  کرج (شهرستان)  تاب‌آوری  معنویت زنان  تجارب معنوی  تجارب معنوی روزانه  تاب‌آوری زنان  سطوح تاب‌آوری  
چکیده مقدمه: به دنبال رخ داد پدیده طلاق، انواع آسیب‌های روانی - اجتماعی فرد را تهدید می‌کند که چگونگی تحمل، مقابله و برطرف نمودن آن‌ها از جمله تعیین کننده‌های سلامت روان فرد به شمار می‌رود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک‌های مقابله‌ای، سطوح تاب‌آوری و تجارب معنوی روزانه زنان مطلقه و متاهل انجام گردیده است.
روش: در این مطالعه توصیفی از طرح علی مقایسه‌ای استفاده شده است. جامعه‌ آماری پژوهش را تمامی زنان مطلقه و متاهل شهرستان کرج تشکیل داده‌اند و از این میان تعداد صد نفر از زنان مطلقه و صد نفر از زنان متاهل به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب گردیدند. در این مطالعه از پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای تاب‌آوری و مقیاس تجارب معنوی روزانه استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره و به وسیله نرم‌افزار SPSS22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان داد که در شاخص راهبرد مقابله‌ای مسئله‌مدار، هیجان مدار، تاب‌آوری و تجارب معنوی روزانه بین دو گروه زنان مطلقه و متاهل تفاوت معنی‌داری وجود دارد و زنان متاهل در متغیرهای تاب‌آوری و راهبرد مقابله‌ای مسئله‌مدار و زنان مطلقه در راهبرد مقابله‌ای هیجان‌مدار و معنویت نمرات بالاتری را کسب نموده‌اند.
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس این یافته‌ها پیشنهاد می‌شود، مطالعاتی به‌منظور بهبود سبک‌های مقابله‌ای و افزایش تاب‌آوری زنان مطلقه انجام شود و اثرات آن بر کیفیت زندگی و سلامت روان این گروه از افراد مورد بررسی قرار گیرد.

کد مقاله 33911
تعداد بازدید 172

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397