• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی توانمندسازی روان‌شناختی بر ارتقای بهزیستی روان‌شناختی و کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار
تعداد صفحات 10
نویسنده حمید رضاییان فرجی - رؤیا رسولی - سمیرا عسکر بیوکی - فاطمه اصل دهقان
مشخصات نشریه فصلنامه مددکاری اجتماعی شماره 4 پیاپی 26
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 14-5
زبان فارسی
کلید واژه زنان سرپرست خانوار  توانمندسازی روانشناختی  کیفیت زندگی زنان  بهزیستی روان‌شناختی  یزد (شهرستان)  کیفیت زندگی  کمیته امداد امام خمینی (ره)  مددجویان کمیته امداد  
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانمندسازی روان‌شناختی بر بهزیستی روان‌شناختی و کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار انجام گرفته است.
روش: در این پژوهش نیمه‌آزمایشی از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه‌آماری این پژوهش شامل زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد شهر یزد در سال هزاروسیصدو نودوپنج بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد سی نفر از آنان انتخاب شدند و به‌طور تصادفی، پانزده نفر در گروه آزمایش و پانزده نفر در گروه کنترل جایگزین شدند. برای گروه آزمایش، آموزش توانمندسازی روان‌شناختی طی هشت جلسه برگزار شد. در این پژوهش، پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف و مقیاس کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS22 انجام شد.
نتایج: یافته‌ها نشان داد تفاوت معنی‌داری بین دو گروه آزمایش و کنترل در دو متغیر بهزیستی (29/0 =η2 ، 05/0 > P ، 63/10 = F) و کیفیت زندگی (28/0 = η2 ، 05/0 > P ، 36/10 = F) وجود دارد. بر اساس نتایج، آموزش مولفه‌های توانمندسازی روان‌شناختی بر بهزیستی و کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار موثر بوده است.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که توانمندسازی روان‌شناختی بر بهزیستی و کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار تاثیر دارد، بنابراین پیشنهاد می شود در برنامه‌ریز‌ی‌‌ها برای بهزیستی و کیفیت زندگی زنان سرپرست، از این روش استفاده شود.

کد مقاله 33909
تعداد بازدید 152

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397