• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تعهد زناشویی و کیفیت ارتباط در زوجین بارور و نابارور
تعداد صفحات 14
نویسنده سعید شاه حسینی تازیک - معصومه صیادی - نجمه طاهری
مشخصات نشریه فصلنامه افق دانش - دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 85
تاریخ انتشار تابستان - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 197-184
زبان فارسی
کلید واژه روابط زوجین  زندگی زناشویی  زوجین نابارور  تعهد زناشویی  تهران  کیفیت ارتباط  ناباروری  کیفیت رابطه زناشویی  زوجین بارور  تعهد زوجین  زوج‌های تهرانی  
چکیده اهداف ناباروری یکی از مشکلات اساسی زندگی زناشویی است که پیامدهای روان‌شناختی بسیاری از جمله ناتوانی در برقراری روابط باکیفیت بین زوجین و همچنین متزلزل‌ کردن تعهد نسبت به زندگی زناشویی را می‌تواند دربر داشته باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تعهد زناشویی و کیفیت ارتباط در زوجین بارور و نابارور در سال ۹۴ و ۹۵ است.
مواد و روش ها: این مطالعه یک پژوهش تحلیلی از نوع کوهورت است و جامعه آماری این پژوهش تمام زوجینی هستند که در نیمه دوم سال ۹۴ و نیمه اول سال ۹۵ به بیمارستان فوق‌ تخصصی صارم تهران مراجعه کرده‌اند. تعداد ۲۰۰ نفر (۹۶ نابارور، ۱۰۴ بارور) به عنوان نمونه پژوهش به روش تصادفی انتخاب شدند و مقیاس‌های تعهد زناشویی و کیفیت ارتباط را تکمیل کردند. برای تحلیل داده‌ها بعد از مشخص‌شدن عادی‌بودن پراکندگی داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تی استودنت و تحلیل واریانس چند‌متغیره استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از این بود که در هر دو گروه زوجین بارور و نابارور بین تعهد زناشویی و کیفیت ارتباط، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (به ترتیب r = ۰/۲۷ و r = ۰/۱۸ هر دو در سطح PP و ۰۴۱۶ > P). همچنین نتایج آزمون‌های تی و تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد کیفیت ارتباط و تعهد زناشویی در دو گروه زوجین بارور و نابارور تفاوت معناداری دارد (به ترتیب ۰/۰۰۰۱ > P و ۰/۰۰۲ > P).
نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت مسئله ناباروری از میزان تعهد زوجین نسبت به زندگی زناشویی می‌کاهد و در کیفیت برقراری روابط زوجین تأثیر منفی می‌گذارد.

کد مقاله 33899
تعداد بازدید 235

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397