عنوان | نقش سبک فرزندپروری و رضایت زناشویی در پیش بینی عملکرد خواندن کودکان با اختلال یادگیری ویژه از نوع خواندن |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی فرزندپروری فرزندپروری سهل گیرانه اختلال یادگیری ناتوانی یادگیری سبک فرزندپروری اختلال خواندن اختلال یادگیری ویژه عملکرد خواندن |
چکیده |
هدف: ناتوانیهای یـادگیری، گـسترهای وسیعتر از مشکلات تحصیلی را شامل میشود و نیازمند توجه به حوزههای اجتمـاعی، خـانوادگی، عاطفی و رفتاری زندگی کودک در بافت خانواده است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش سبک فرزندپروری و رضایت زناشویی در عملکرد خواندن کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه از نوع خواندن بود. روش بررسی: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهٔ آماری این پژوهش عبارت بودند از تمامی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ویژه از نوع خواندن که از بین آنان تعداد ۹۵ دانشآموز به شیوهٔ نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و برای آنان آزمون عملکردن خواندن (کرمی نوری) به عمل آمد. سپس والدین این دانشآموزان به پرسشنامههای رضایت زناشویی (انریچ، ۱۹۹۸) و سبک فرزندپروری (بامریند، ۱۹۷۳) پاسخ دادند. دادههای حاصل از انجام این پژوهش در دوسطح توصیفی (همبستگی پیرسون) و استنباطی (تحلیل رگرسیون) با استفاده از نرمافزار SPSS21 تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد بین سبک فرزندپروری سهلگیرانه و عملکرد خواندن رابطهٔ منفی وجود دارد (۰٫۰۵) نتیجهگیری: با توجه به نقش سبکهای فرزندپروری و رضایت زناشویی در عملکرد خواندن کودکان با اختلال یادگیری ویژه از نوع خواندن، توجه به این موارد به متخصصین در این زمینه توصیه میگردد. |
کد مقاله | 33675 |
تعداد بازدید | 176 |
|