عنوان | بررسی اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله اجتماعی بر افزایش میزان انطباقپذیری و رضایت زناشویی در زوجین ناسازگار |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 14 |
تاریخ انتشار | 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رضایت زناشویی رضایت زناشویی زوجین مشکلات زناشویی ناسازگاری زناشویی اردبیل زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره آموزش مهارتی زوجهای ناسازگار مسئله اجتماعی آموزش مهارت حل مسئله زوجین دارای تعارض زناشویی انطباق پذیری مهارت حل مسئله اجتماعی حل مسئله اجتماعی تعارض زناشویی |
چکیده |
هدف: خانواده اساسیترین و درعینحال بادوامترین واحد عاطفی-اجتماعی است که در تمامی مراحل رشد فرد نقش مهمی ایفا میکند. در این بین مفهوم سازگاری زناشویی جایگاه برجستهای را در مطالعه ارتباطات خانوادگی و زناشویی به خود اختصاص داده است. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارت حلمسئلهٔ اجتماعی بر افزایش انطباقپذیری و رضایت زناشویی در زوجین ناسازگار بود. روشبررسی: جامعهٔ آماری پژوهش شامل ۱۲ زوجی بود که جهت حل مشکلات و تعارضات زناشویی به مراکز مشاورهٔ شهر اردبیل تحت نظارت نظام روانشناسی در سال ۹۷-۹۶ مراجعه کرده بودند. زوجین واجد شرایط به روش تصادفی در دو گروه آزمایش مهارت حلمسئلهٔ اجتماعی (۶ زوج) و گروه گواه (۶ زوج) جایدهی شدند. در این پژوهش برای تجزیهوتحلیل از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیرهٔ (مانوا) و نرمافزار SPSS-22 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو گروه مداخلهٔ حلمسئله اجتماعی و گروه گواه در تفاضل نمرههای پیشآزمون- پسآزمون، انطباقپذیری و رضایت زناشویی تفاوت معناداری وجود دارد (۰٫۰۰۱ < p ). همچنین آموزش مهارت حلمسئلهٔ اجتماعی در افزایش میزان انطباقپذیری و رضایت زناشویی زوجین ناسازگار مؤثر بود. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه روشن نمود که روش مهارت حلمسئلهٔ اجتماعی بر روی افزایش میزان انطباقپذیری و رضایت زناشویی در زوجین ناسازگار تأثیر مثبتی دارد و این برنامهٔ مداخلهٔ آموزشی در بهبود و افزایش صمیمیت زناشویی مؤثر است. |
کد مقاله | 33671 |
تعداد بازدید | 138 |
|