• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی آموزش‌ ورزش مغزی و فرزنددرمانی مبتنی بر رابطه والد کودک بر نشانگان نقص توجه بیش فعالی
تعداد صفحات 0
نویسنده پیمان مرادی - حسین داوودی - حسن حیدری - علی آل یاسین
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 14
تاریخ انتشار 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه گرگان (شهرستان)  اختلال بیش‌ فعالی کم توجهی  رابطه والد فرزند  کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه  دانش‌آموزان پسر  کودکان پسر  ورزش مغزی  فرزنددرمانی  
چکیده هدف: اختلال نقص‌توجه- بیش‌فعالی یکی از اختلالات بسیار شایع در دوران کودکی است که همواره مورد توجه متخصصان سلامت روان بوده است. این اختلال می‌تواند پیامدهای منفی در تمامی جوانب زندگی فرد داشته باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسهٔ اثربخشی برنامهٔ ورزش مغزی و فرزنددرمانی مبتنی‌بر رابطهٔ والد-کودک بر نشانگان این اختلال بود.
روش‌بررسی: روش پژوهش نیمه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون -پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری شامل تمامی کودکان با اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی بود که به مراکز مشاورهٔ شهرستان گرگان مراجعه کرده بودند. از بین کودکان واجد شرایط با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، ۳۰ نفر از دانش‌آموزان پسر ۷ تا ۱۱ ساله به همراه والدین‌شان انتخاب شدند. این افراد در دو گروه آزمایش (۱۰ نفر در گروه ورزش مغزی و ۱۰ نفر در گروه فرزنددرمانی) و یک گروه گواه (۱۰ نفر) به‌صورت تصادفی گمارده شدند. پیش از شروع مداخله با استفاده از پرسشنامهٔ کانرز از گروه‌ها پیش‌آزمون گرفته شد. سپس گروه‌های آزمایش تحت روش‌های درمانی قرار گرفتند. پس از آن از هر سه گروه پس‌آزمون و بعد از گذشت دو ماه، از گروه‌ها آزمون پیگیری به عمل آمد. به‌منظور تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس مکرر در سطح معناداری (۰٫۰۵ = α) با بستهٔ نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۴ استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که هر دو روش درمانی (۰٫۰۰۱ < p) در کاهش نشانگان نقص‌توجه-بیش‌فعالی اثربخش بودند، با این وجود اثربخشی روش ورزش مغزی از فرزنددرمانی بیشتر بود (۰٫۰۰۱‏p < ‎‏). ‏
نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی هر دو روش، پیشنهاد می‌شود از این روش‌های آموزشی به‌منظور بهبود وضعیت کودکان با اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی در خانه و مدرسه استفاده شود.

کد مقاله 33670
تعداد بازدید 148

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397