• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و رضایت زناشویی زنان باردار
تعداد صفحات 0
نویسنده ماندانا امینی - اکرم رضوانی زاده - رفعت جلوخانی نیارکی
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 14
تاریخ انتشار 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه رضایت زناشویی  افسردگی  دوران بارداری  افسردگی زنان  زنان باردار  تهران  افسردگی دوران بارداری  درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)  رضایتمندی زناشویی زنان  منطقه 2 تهران  
چکیده زمینه و هدف: وضعیت بهداشت روحی و روانی زنان باردار، تأثیر مستقیمی بر بهزیستی مادر و نوزاد دارد؛ بااین‌حال در تحقیقات گذشته از دیدگاه مشاوران خانواده، به موضوع رضایت زناشویی و افسردگی در دوران بارداری کمتر پرداخته شده است؛ بنابراین هدف اصلی این پژوهش، تعیین اثربخشی درمان مبتنی‌بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و رضایت زناشویی زنان باردار بود.
روش‌بررسی: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون‌پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری این پژوهش را تمامی زنان باردار مراجعه‌کننده به خانۀ سلامت منطقۀ دو شهر تهران در نیمۀ دوم سال ۱۳۹۴ تشکیل داده بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس سی نفر انتخاب شدند و در دو گروه به‌صورت تصادفی جایگزین گردیدند که یک گروه (پانزده نفر)، گروه آزمایشی و گروه دیگر (پانزده نفر) گروه گواه بود. جلسات درمان مبتنی‌بر پذیرش و تعهد در هشت جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد؛ اما برای گروه گواه، هیچ‌گونه مداخله‌ای اعمال نگردید. داده‌های لازم جمع‌آوری و با استفاده از روش آماری تجزیه‌وتحلیل کوواریانس یافته‌ها تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که نمرات پس‌آزمون گروه آزمایشی در میزان افسردگی، در مقایسه با پیش‌آزمون کاهش یافته (میانگین پیش‌آزمون ۹٫۶۵۷ ± ۲۹٫۹۳۶، پس‌آزمون ۱۰٫۵۲۶ ± ۲۰٫۰۳۶) و در میزان رضایت زناشویی افزایش یافته است (میانگین پیش‌آزمون ۲۵٫۴۹۰ ± ۱۱۱٫۴۲۶ و پس‌آزمون ۳۳٫۵۲۶ ± ۱۴۵٫۸۶۹)؛ اما در گروه گواه تغییر محسوسی ایجاد نشده است. نتیجۀ تحلیل کوواریانس نیز نشان داد که اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر افسردگی (۰٫۰۰۱ > p) و رضایت زناشویی (۰٫۰۰۱ > p) معنا‌دار است.
نتیجه‌گیری: در مجموع، درمان پذیرش و تعهد که یکی از روش‌های درمانی غیردارویی مبتنی‌بر کاهش استرس و روان‌درمانی است، با استفاده از تکنیک‌های تغییر رفتار و ذهن‌آگاهی، شفاف‌سازی ارزش‌ها و اهداف، گسستگی و عمل متعهدانه، توانست افسردگی زنان باردار را بهبود بخشیده و باعث افزایش رضایت زناشویی زنان باردار شود.

کد مقاله 33669
تعداد بازدید 142

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397