• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه ویژگی‌های شخصیتی و راهبردهای مقابله‌ای در زنان سرپرست خانواده موفق و ناموفق از نظر شغلی
تعداد صفحات 0
نویسنده معصومه توکلی - حسن پاشا شریفی
مشخصات نشریه سالنامه مطالعات ناتواني پیاپی 15
تاریخ انتشار 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
زبان فارسی
کلید واژه زنان شاغل  زنان سرپرست خانوار  موفقیت شغلی  راهبردهای مقابله‌ای  تهران  برون‌گرایی  سبک مقابله هیجان‌ مدار  موفقیت زنان  انعطاف‌پذیری  ویژگی‌های شخصیتی زنان  پنج عامل شخصیت  سبک مقابله مسئله‌مدار  نوروزگرایی  البرز (استان)  راهبردهای مسأله محور  راهبردهای هیجان محور  موفقیت شغلی زنان  زنان موفق  زنان ناموفق  
چکیده هدف: امرار معاش و اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانواده یکی از دغدغه‌های اصلی برنامه‌ریزان حوزه‌های حمایت و توانمندسازی است که مؤلفه‌های زیادی آن را با چالش روبه‌رو می‌کنند. این پژوهش با هدف مقایسهٔ ویژگی‌های شخصیتی و راهبردهای مقابله‌ای در زنان سرپرست خانوادهٔ موفق و ناموفق از نظر شغلی انجام شد.
روش‌بررسی: جامعهٔ آماری شامل زنان سرپرست خانوادهٔ ساکن در استان‌های تهران و البرز بود که در طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ وارد چرخهٔ حمایتی سازمان بهزیستی شدند. ۲۶۶ نفر از این زنان با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و در دو دستهٔ زنان موفق و ناموفق از نظر شغلی، بررسی شدند. پرسشنامه‌های نئو (مک‌گری و کاستا، ۱۹۸۵) و راهبردهای مقابله‌ای (رضاخانی، ۱۳۸۸) توسط اعضای نمونه تکمیل شد و داده‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل با کمک نرم‌افزار SPSS-21 و در سطح معناداری ۰٫۰۵ آزمون شدند.
یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد بین زنان موفق و ناموفق از نظر شغلی، از لحاظ سطوح نوروزگرایی، تفاوت معناداری وجود داشت (۰٫۰۴۸ = p). همچنین برون‌گرایی (۰٫۰۴۱ = p) و انعطاف‌پذیری ( ۰٫۰۵۰ = p) در زنان موفق شغلی در مقایسه با زنان ناموفق به شکل معناداری بیشتر بود. یافتهٔ دیگر این بود که زنان ناموفق از نظر شغلی، بیشتر از راهبرد هیجان‌مدار استفاده می‌کردند (۰٫۰۴۸ = p).
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش مشخص شد که برون‌گرایی و انعطاف‌پذیری همراه با داشتن سطح مطلوب ثبات عاطفی و قدرت مهار اضطراب و بهره‌مندی از راهبردهای مسئله‌مدار نقش مهمی در توفیق شغلی زنان سرپرست خانواده، دارد.

کد مقاله 33668
تعداد بازدید 139

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397