عنوان | تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد فرایند عمل بهداشتی بر مهارتهای فرزندپروری مادران دانشآموزان دختر مشهد در سال 1395 |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه طلوع بهداشت یزد سال 18 شماره 2 پیاپی 74 |
تاریخ انتشار | خرداد و تیر - 1398 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 22-12 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری دانشآموزان دختر آموزش مادران مشهد مداخله آموزشی مهارتهای فرزندپروری شیوههای فرزندپروری مادر رویکرد فرآیند عمل بهداشتی سبک فرزندپروری آموزش فرزندپروری |
چکیده |
مقدمه: فرزندپروری فعالیت پیچیده ای شامل روش ها و رفتارهای ویژه است که بطور مجزا یا در تعامل با یکدیگر بر رشد کودک تاثیر می گذارد. هدف از این پژوهش، تعیین اثر مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد فرایند عمل بهداشتی بر مهارتهای فرزندپروری مادران دانش آموزان دختر مشهد بود. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه ای نیمه تجربی است که بر روی 100 مادر (50 نفر آزمون و 50 نفر کنترل) دارای فرزند دختر 13-10 سال در مشهد به روش خوشه ای چند مرحله ای در سال 1395 انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مبتنی بر مدل رویکرد فرایند عمل بهداشتی به همراه سؤالات جمعیتشناختی بود که پس از تأیید روایی محتوایی و پایایی، قبل و 2 ماه بعد از مداخله تکمیل شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار 16 SPSS و آزمونهای توصیفی (فراوانی و درصد، میانگین و انحراف معیار) و آزمونهای تحلیلی (من ویتنی و ویلکاکسون) در سطح معناداری 05/0 انجام شد. یافته ها: آزمون کای دو نشان داد که بین گروه آزمون و کنترل از نظرگروه سنی، تعداد اعضای خانوار، سطح تحصیلات مادر و همسران آنها و شغل مادر و همسران آنها تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت. بر اساس آزمون من ویتنی تنها در سازه عمل برنامه ریزی شده بین دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله تفاوت آماری معنی دار وجود داشت ( 01/0 P = و 57/2Z = ) همچنین دو ماه بعد از مداخله در همه سازه ها اختلاف بین دو گروه معنی دار گزارش گردید. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش مداخله آموزشی که بر اساس سازه های مدل رویکرد فرایند عمل بهداشتی طراحی شده بود، تاثیر مثبتی در مهارت های فرزندپروری مادران داشته است. |
کد مقاله | 33585 |
تعداد بازدید | 223 |
|