• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تجربه قبل از ازدواج (آشنایی، نامزدی، عقد) متقاضیان طلاق: تحلیلی پدیدارشناسانه
تعداد صفحات 15
نویسنده عباس رحمتی - حبیبه بهرامی نژاد
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 8 شماره 1 پیاپی 51
تاریخ انتشار بهار - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 82-68
زبان فارسی
کلید واژه عقد نکاح  نامزدی  آشنایی قبل از ازدواج  کرمان  پدیدارشناسی  پیش از ازدواج  افراد متقاضی طلاق  طلاق  تعارض زناشویی  دوران عقد  دوره‌های قبل از ازدواج  
چکیده مقدمه: به دلیل اثرات منفی که طلاق به دنبال دارد، بررسی دلایل آن برای درمانگران و پژوهشگران از اهمیت خاصی برخوردار است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رویدادهای قبل از ازدواج (آشنایی، نامزدی، عقد) در بروز تعارضات زناشویی منجر به طلاق صورت گرفت.
روش‌: این مطالعه به‌صورت کیفی و با روش پدیدارشناختی انجام شد. نمونه‌گیری به روش هدفمند و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 23 نفر از افراد متقاضی طلاق؛ که از سوی دادگاه خانواده برای دریافت خدمات مشاوره‌ایی به مراکز مشاوره سطح شهر کرمان ارجاع داده شده بودند صورت گرفت. داده‌ها در پایان به روش Moustakas تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: تجزیه‌وتحلیل مصاحبه‌های نشان داد؛ در دوره‌های پیش از ازدواج پیش آیندهای ویژه‌ای برای طلاق وجود داشت. این پیش آیندها در قالب 2 کد اصلی علل زمینه‌ساز تعارض و علل افزاینده تعارض دسته‌بندی شدند.
نتیجه‌گیری: این یافته‌ها در بردارند تلویحاتی برای زوج درمانگران و مشاوران خانواده بود؛ که می‌توان در ارائه خدمات مشاوره پیش از ازدواج مدنظر قرار گیرند.

کد مقاله 33548
تعداد بازدید 170

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397