• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل کیفی عوامل بازدارنده از روابط فرازناشویی در زوجین متأهل
تعداد صفحات 13
نویسنده بابک اسلام زاده - فاطمه صادقی - معصومه اسمعیلی
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 8 شماره 1 پیاپی 51
تاریخ انتشار بهار - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 95-83
زبان فارسی
کلید واژه ازدواج  روابط زوجین  روابط فرازناشویی  عوامل بازدارنده  عامل‌های ارتباطی  خیانت زناشویی  مطالعه کیفی  عوامل درونی  عوامل بیرونی  تحلیل کیفی  روابط پنهانی  تجارب زوجین  
چکیده مقدمه: روابط فرا زناشویی یکی از مهم‌ترین عوامل تهدید کننده ازدواج بین زوجین است. درک عوامل بازدارنده روابط فرا زناشویی ارزش بسیار بالایی در حفظ ثبات و کیفیت ازدواج دارد؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب زوجین متأهل در مورد عوامل بازدارنده از روابط فرا زناشویی، انجام شد.
روش‌: این پژوهش از نوع کیفی بود و در آن از رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. نمونه‌ها از بین زوج‌هایی انتخاب شدند که یک سال از زندگی مشترک آن‌ها می‌گذشت، برای این منظور تعداد 19 نفر به روش هدفمند انتخاب شدند. روش جمع‌آوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق بود و تا اشباع داده‌ها ادامه یافت. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش کدگذاری استرواس و کوربین ( Strauss and Corbin) استفاده شد، متمرکز بر نمونه‌گیری نظری، هدفمند و توسعه مفهوم.
یافته‌ها: نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که 3 دسته عوامل شامل عوامل درونی (خودآگاهی، معنویت و ترس)، عوامل بیرونی (بافت و فرهنگ، دوراندیشی و خانواده) و عوامل ارتباطی (شامل صمیمیت معنوی و صمیمیت ارتباطی) به‌عنوان عوامل بازدارنده از روابط پنهانی مؤثر می‌باشند.
نتیجه‌گیری: بررسی عواملی که آرامش و ثبات خانواده را به‌عنوان سنگ زیربنای جامعه تهدید می‌کند ضروری به نظر می‌رسد. در پژوهش حاضر مشخص شد که مجموعه‌ای از عوامل درونی، بیرونی و ارتباطی، افراد را از روابط فرا زناشویی مصون می‌دارند. نتایج حاصل از این پژوهش می‌تواند در کمک به تدوین برنامه‌های پیشگیرانه و درمانی در زمینه خیانت زناشویی مورد استفاده قرار گیرد.

کد مقاله 33544
تعداد بازدید 165

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397