• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تدوین بسته آموزشی تعامل مبتنی بر شفقت در رابطه مادر و کودک و بهبود تنیدگی والدینی
تعداد صفحات 12
نویسنده شهلا زمانی فروشانی - طیبه شریفی - احمد غضنفری - محمدرضا عابدی - اعظم نقوی
مشخصات نشریه دوماهنامه آموزش پرستاري - انجمن علمي پرستاري ايران شماره 1 پیاپی 33
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1398
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 12-1
زبان فارسی
کلید واژه تنیدگی والدینی  سلامت خانواده  تهران  بسته آموزشی  رابطه مادر کودک  درمان متمرکز بر شفقت (CFT)  تنش والدگری  شفقت  
چکیده مقدمه: کودک برای رشد و تکامل نیاز به محیطی مساعد دارد. محیطی که نحوه ارائۀ مراقبت از سوی والدین راهگشای اصلی رسیدن به آن است. پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی تعامل مبتنی بر شفقت در رابطه مادر و کودک و بررسی اثربخشی آن بر رابطه مادر-کودک و بهبود تنیدگی والدینی انجام شد.
روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با اجرای پیش آزمون و پس آزمون بود که از بین کلیه مادران دارای فرزند 2 تا 7 سال مهدکودک ها و پیش دبستانی های شهر تهران تعداد 40 نفر با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای دو مرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش تعامل مبتنی بر شفقت قرار گرفتند. ابزار استفاده شده در این پژوهش، مقیاس رابطه والد-کودک پیانتا (Pianta) و مقیاس تنیدگی والدینی بود. داده ها با استفاه از نرم افزار SPSS-22 و روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. میزان p کمتر از 5 صدم معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که مداخله آموزشی در متغیرهای نزدیکی ( 001/0 P = )، وابستگی ( 001/0 P = )، تعارض ( 042/0 P = ) و رابطه مثبت کلی ( 038/0 P = ) و نیز همه متغیرهای تنیدگی والدینی به جز متغیر افسردگی ( 228/0 P = )، توانسته منجر به کاهش معنادار عملکرد در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون گردد.
نتیجه گیری: به طور کلی نتیجه این پژوهش نشان داد که برنامه آموزشی تعامل مبتنی بر شفقت در رابطه مادر- کودک، منجر به بهبود رابطه مادر- کودک و کاهش تنش والدگری مادران شد.

کد مقاله 33502
تعداد بازدید 175

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397