• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه تعارض کار خانواده و فرسودگی شغلی در پرستاران شیفت ثابت و متغیر
تعداد صفحات 9
نویسنده هانیه خرازی نوتاش - راحله محمدنژاد - لیلا احمدی
مشخصات نشریه فصلنامه تصویر سلامت - مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تبریز شماره 3
تاریخ انتشار 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 222-214
زبان فارسی
کلید واژه تعارض کار خانواده  فرسودگی شغلی  پرسنل پرستاری  پرستاران  کار شیفتی  پرستاری  تعارض خانواده با کار  تبریز  کارکنان شیفتی  کارکنان غیر شیفتی  شیفت کاری ثابت  شیفت کاری متغیر  شیفت کار  خستگی عاطفی  مسخ شخصیت  عدم موفقیت فردی  
چکیده زمينه و اهداف: پرستاری شغلی است که بدون وقفه در شبانه روز فعال است، چرا که مراقبت از بیمار ساعت نمی شناسد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تعارض کار-خانواده و فرسودگی شغلی در پرستاران با شیفت های کاری متغیر و ثابت انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع طرح های علی-مقایسه ای است. جامعه مورد مطالعه در این تحقیق، پرستاران بیمارستان های شهر تبریز در سال 1396 بودند و تعداد نمونه برای این تحقیق، 160 نفر به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای برای هر گروه برآورد شد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های تعارض کار-خانواده تریز (Terez) (2010) و فرسودگی شغلی ماسلاچ (Maslach) (1988) استفاده شد. داده ها به کمک آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری با نرم افزار SPSS 21 مورد تحلیل قرار گرفت.
يافته ها: نتایج نشان داد، که پرستاران با شیفت کاری ثابت میزان تعارض کار-خانواده، تعارض خانواده-کار، خستگی عاطفی، مسخ شخصیت، عدم موفقیت فردی و فرسودگی شغلی کمتری را نسبت به پرستاران با شیفت کاری متغیر گزارش کردند و این تفاوت ها در سطح 01/0 P < معنادار بود.
نتيجه گيري: نتایج این پژوهش نشان داد، که سیستم متغیر و چرخشی پرستاری باعث به وجود آمدن مشکلاتی در عملکرد خانوادگی و شغلی پرستاران می شود. این امر می تواند تأثیرات مهمی در سیاست گذاری های بهداشت پرستاران داشته باشد.

کد مقاله 33464
تعداد بازدید 302

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397